Події
Перегляди: 2719
17 травня 2014

Інформаційна війна: важко.., але не програно

25 травня 2014 року, у день позачергових виборів Президента  України, Консорціум, до якого входять Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва», Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, провів  Національний екзит-пол’2014.

Управління проектом, його фінансовий і медійний менеджмент здійснює  Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва». Наукове керівництво проектом, розробку вибірки і координацію опитування виконує КМІС. Опитування виборців на виході з виборчих дільниць провели Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) і Центр Разумкова.

Генеральна сукупність екзит-полу – виборці, які проголосували на виборчих дільницях на території України (крім спеціальних дільниць). Теоретично вибірка репрезентативна для України в цілому,  для всіх тих дільниць, на яких відбулися вибори. Через ускладнення у нашій роботі у Донецькій та Луганській області ми не певні в репрезентативності даних для цих областей, тому надаємо результати як для України в цілому, так і для  України без врахування результатів Донецької і Луганської областей. Опитано 19837 респондентів на 400 виборчих дільницях. Застосовувалася методика «таємного голосування».

Статистична похибка вибірки не перевищує 2,5% для головних кандидатів (за чисельністю отриманих голосів) і в межах 0,5–1% — для інших кандидатів.

 

Керівник проекту «Національний екзит-пол’2014» — І.Бекешкіна.

Науковий керівник проекту — Н.Харченко.

Менеджер робіт Київського міжнародного інституту соціології -   А.Грушецький.

Менеджери робіт Центру Разумкова — А.Биченко, М.Міщенко.

    Консультант  В.Паніотто

Міжнародні спостерігачі за проведенням екзит-полу  і консультанти – Катерина Козеренко (експерт-консультант, Левада - Центр (Росія), Сем Кліґер (голова Research Institute for New Americans – RINA, США).
 


 

Національний екзит-пол здійснено за фінансової підтримки міжнародних донорів: Міжнародний Фонд «Відродження»,  програма Matra Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Національний Фонд підтримки демократії (США),  PACT, проект UNITER, Європейський  Союз.

 

 

 

 

Відбувся підсумковий круглий стіл на тему «Інформаційна безпека України в умовах неоголошеної війни» із низки круглих столів, що їх провели Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» та інформагенція «Укрінформ». Журналісти, представники громадського сектору та держструктур   обговорили, які кроки необхідно  зробити в інформаційній політиці, аби протистояти відвертій медіаагресії східного сусіда.

Експерт Фонду «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» і керівник проекту «Інформаційна безпека в контексті українсько-російської кризи: технології, інструменти, можливості протидії» Юрій Горбань розповів  про реалізацію проекту, який передбачав низку заходів у різних регіонах України. Зокрема, зустрічі та обговорення на цю тему були проведені  з представниками громадського сектору, місцевих органів влади, викладачів, студентів і ЗМІ в Харкові, Одесі, Луганську, Донецьку, Херсоні, Миколаєві та Києві.   Обговорювалися  найбільш актуальні в інформаційному полі держави питання –  як протидіяти інформаційній агресії сусідньої держави, які кроки посилять зовнішній інформаційний захист, як вибудовувати інформаційну безпеку всередині країни, які методи роботи медіа  є найефективнішими тощо.

Директор Фону «Демокраичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» Ірина Бекешкіна радить журналістам в умовах інформаційної війни працювати в трьох напрямках. По-перше, на цілеспрямовану брехню російських ЗМІ відповідати правдою, давати людям достовірну інформацію, насамперед щоб заповнити той вакуум недоінформовності, який заповнюють російські ЗМІ. «Треба вчасно говорити правду, тому що коли є запит на інформацію,  порожнє місце завжди  наповнить хтось інший, – пояснює соціолог. –  Навіть якщо немає ще остаточних відповідей, потрібно пропонувати хоча б гіпотези».

По-друге, здійснювати на місцях моніторинг ЗМІ, щоб розуміти, які  стереотипи в місцевих жителів і  як на них впливати далі.

І нарешті, третій пласт цієї інформаційної війни – війна світоглядів, боротьба з ідеологемами, які насаджуються медіаагресором. «У російських ЗМІ є кілька ідеологем  – про те, що «Україна ніколи не була цілісною державою, а  складається із шматків, які  не можуть жити разом», про те, що «центральний уряд завжди не прислухався до Сходу», а також те, «що росіяни завжди допомагають тим, кого пригнічують, зокрема російкомовним в Україні». На таку пропаганду, переконана експерт, має бути своя концепція. «В Україні неодмінно має бути концепція виховання патріотизму,  мають формуватися програми, що їх утілювали б і ЗМІ, і середня школа,  і вища школа, – каже Ірина Бекешкіна. –  Це має бути свідомо, адже насправді  більшість люди на Сході не підтримує відділення від України, тому що воно пов’язано з багатьма проблемами для них, насамперед економічного характеру. Люди вважають, що в разі відділення буде гірше. А з мотивацією, що буде гірше, вони не можуть виходити і протистояти, причому  з ризиком для свого життя».

Громадський діяч переконана – почуття патріотизму і єдиної країни треба формувати спільно, показувати, де ми єдині, адже точок єдності набагато більше, ніж точок розбіжностей. Ірина Бекешкіна зазначила, що соціологи намагаються постійно доносити журналістам цю інформацію, і сподівається, що вони якомога ширше її тиражуватимуть.

Генеральний  директор Українського національного інформаційного агентства «Укрінформ» Олександр Харченко вважає, що якщо змагатися з російською наступальною пропагандою як фінансово, так і ресурсно  надто важко, то  залишається єдиний вихід – працювати  асиметрично, творчо, креативно. До трьох вищеназваних напрямів роботи він пропонує ввести четвертий – просто, навіть банально,  показувати позитиви демократичного устрою держави, на противагу тим перспективам, які несе до України «дружній» Кремль. «Показувати, які можуть бути перспективи в цієї нової України, і говорити про ті реформи, які уряд намагається впровадити і  впроваджує. Люди мають розуміти, власне у  тих же східних регіонах, що є перспектива,  є реформа місцевого самоврядування та  інші реформи, які можуть дати цим людям нову якість життя, нову якість суспільства. Ми як журналісти повинні це теж доносити творчо, креативно, і це теж зброя,  той четвертий пласт, який треба сумлінно обробляти», – зазначив Олександр Харченко.

В  свою чергу прес-секретар «Народного ополчення» (м. Миколаїв) Давид Арахамія  навів приклад, як у Миколаєві вдалося об’єднати Майдан з Антимайданом. За його словами, «розкачати» внутрішніми ресурсами ситуацію, так як це було  на Сході, в  Південному регіоні, неможливо. Такий сценарій, принаймні у Миколаєві,  могли б організувати тільки «гастролери», які відшукували б місцевих проросійських «лідерів» і роздавали б їм зброю. «У Миколаєві ми організували спеціальну  групу інформаційного спротиву, – розповідає Давдид Арахамія, –  і у нас виникла думка: розшукати цих проросійськи налаштованих людей заздалегідь і спробувати знайти з ними точки дотику. Коли ми поставили їм кілька запитань, то з'ясувалося, що ми не опоненти –  вони не підтримують Росію, але виступають проти нинішньої влади і проти того, що їх не чують». За словами Давида Арахамія, нинішня влада має  не ігнорувати цих людей, а вести діалог. А журналісти використовувати всілякі доступні методи пояснення, аж до дискредитації. «Адже проросійські  диверсанти виховують «лідерів» із місцевого населення, призначають їх народними мерами. І якщо журналісти займуться розслідуваннями, то вони досить швидко виявлять, що ці лідери – колишні працівники ЖЕКів, які ще вчора обманювали бабусь, а сьогодні полізли у мери. Завдання  журналіста –  зробити таку людину неавторитетною і відкрити всю підноготну про нього». Журналісти за нинішніх обставин мають діяти «точковими, ракетними» ударам – образно підсумував Давид Арахамія.

Прес-секретар Харківського Євромайдану Володимир Чистілін звернувся до центральних ЗМІ з побажанням частіше «заглядати» у регіони і показувати життя пересічних громадян. Наприклад, у Харкові останні два роки зовсім не було  опозиційних ЗМІ. «Саме тому під час революції журналісти, які хотіли донести до своїх читачів правду, вдавалися до самвидавів, – розповідає Володимир Чистілін. – У Харкові існує таке відчуття, що їх не чують.  Під час погромів був зруйнований наш найстаріший телеканал. Про це ми не почули у центральних ЗМІ. Чи, наприклад,  9 травня харків’яни зібрали найбільший за останні роки проукраїнський мітинг, і знову жоден із центральних каналів це не показав».

Володимир Чистілін висловив побажання частіше організовувати спільні круглі столи центральних і місцевих журналістів, проводити  телемости між ними, щоб точка зору регіону була донесена у центр.

На думку генерального директора Національної телекомпанії України Зураба Аласанії, початком  величезної і тривалої роботи над створенням неупередженого інформатора суспільства є набуття чинності закону про суспільне телебачення.  
«Суспільне  телебачення має створювати вся країна... Дуже сподіваюсь, що це буде найкраще телебачення, ми маємо стати взірцем, бо іншого варіанту немає», - наголосив Аласанія.

 

 

Головний редактор сайту MediaSapiens (ГО «Телекритика») Діана Дуцик звернула увагу на те, що зараз для аудиторії гостро стоїть питання диверсифікації джерел інформації – оскільки джерел багато, в тому числі соціальні мережі, і там часто трапляється і недостовірна інформація.  Діана Дуцик також зазначила, що окрім цього, є проблема комунікації з боку влади:  «Від влади не вистачає чітких меседжів, і вони рідко доходять до регіонів. Нинішня влада все ж таки робить багато правильних кроків, але не вміє ці кроки пояснити, розповісти людям, що вони з них отримують». Експерт зауважила, що люди в регіонах недослухані центром – у цьому вина як влади, так і київських журналістів: «Ми звертаємо увагу  на конфлікт і негатив, але не бачимо живих людей.  Не чуємо іншу частину суспільства  в регіонах,  яка не задіяна у конфлікті і не даємо їм адекватних меседжів, аби вони мали надію на завтрашній день».

А ще у медіа недостатньо уваги приділяється виборам президента.  Через складну ситуацію в країні журналістам бракує часу пояснити, чому вони важливі. «Ми маємо пояснити людям, що вони безумовно мають право змінити владу, але це можна робити тільки у легітимний спосіб, – вважає експерт. – Тобто прийти на вибори і проголосувати, а у наших ЗМІ  виборча кампанія є фоном до інших подій. Потрібно чітко пояснювати, що ці вибори дуже важливі: був період мітингів, але він завершився, мають бути інші кроки».

Виконавчий директор Міжнародного Фонду «Відродження» Євген Бистрицький  вважає, що основним напрямом протистояння в інформаційній війні має стати вміння журналістів висвітлити те,  що позитивного робить  влада. Адже такої позитивної робити, на думку Євгена Бистрицького, здійснено чимало. Він переконаний, що саме в цій площині є недолік і нестача інформації. Сьогодні інформація  розпорошена по Фейсбукам, Твіттерам, різним сайтам. Суспільству важко опертися на якусь більш-менш концентровану інформацію. «Що робиться урядом позитивного, який образ майбутнього пропонує цей уряд? Демократична Україна не може дозволити собі говорити неправду, це слабкість і сила будь-якої демократії і демократичних засобів масової інформації. Журналісти мають описувати все, як воно є, – збалансовано, дозволяючи громадянам робити вибір. Але для того, щоб інформаційний вибір був зроблений, потрібна сконденсована інформація, – пояснює свою думку Євген Бистрицький і наводить приклад. – Зараз тривають інтенсивні напрацювання в антикорупційних реформах,  готується пакет щодо територіальної реформи. Що про це відомо? Яка буде якість життя кожного з нас після реформ? Що буде відбуватися в регіонах, які плюси і  мінуси несуть ці реформи. Все це мусить бути трансформовано з вигляду важких для розуміння документів реформ і законопроектів в ясний образ  майбутнього», – зазначив виконавчий директор Міжнародного Фонду «Відродження».  

Заступник секретаря Ради національної безпеки і оборони України Вікторія Сюмар  погодилася з аргументами Є.Бистрицького, однак зауважила, що подавати збалансовано інформацію, коли в країні триває  війна, досить складно. Зокрема вона відзначила складні умови роботи журналістів на Донбасі, які працюють в оточенні терористів. «Терористи полюють на журналістів і відстежують всі пересування знімальних груп, тому що це для них дуже зручний об'єкт», – зазначила Сюмар.
Вона роз'яснила, що терористи у всьому світі живляться інформаційним попитом. «Усе, що вони роблять – це насаджування страху... вони насаджують страх, коли журналісти про це максимально багато повідомляють, тому захоплюють журналістів, бо це точно та тема, яка буде висвітлюватися», – наголосиилв Вікторія Сюмар. Заступник секретаря РНБО зазначила, що боротися з такими діями непросто, оскільки, за її словами, навіть розмови телефоном у місцях проведення АТО призводять до відстеження знімальних груп. «Ми забороняємо журналістам розмовляти там телефоном (давайте не забувати, що МТС – це російська компанія, всі супутники, через які відбувається мобільний зв'язок, – російські)»,– сказала Сюмар.

Вона окреслила також основні напрями стратегії захисту інформаційного простору  і  зазначила, що у  РНБО виступають за законодавчу заборону інформаційно-пропагандистських впливів країни-агресора. «Думаю, що ми вийдемо на закон про заборону пропагандистських впливів країни-агресора, зараз ця ідея дискутується, але в рішенні РНБО щодо інформаційної безпеки це є, цю пропозицію ми подали», – сказала Сюмар.
За її словами, у цій сфері Україна має підтримку ОБСЄ і може посилатися на міжнародні норми, зокрема на ст.10 Європейської конвенції з прав людини.

Ведучий програми «Свобода слова» (Ай-сі-ті-ві) Андрій Куликов наголосив, що ідея і концепція Південного Сходу нав’язується суспільству зумисне, хоча насправді всі розуміють, що  дуже багато із тих  проблем, що є на Півдні і Сході, спільні і для Центру, і для Заходу.  Журналіст закликав своїх колег звернути на це увагу і в пошуках діалогу з людьми, які  не задоволені владою, наголошувати на тому,  що це наші спільні проблеми. «Наприклад, питання дотаційності регіонів не виставляти як проблему тільки східних чи південних регіонів, а показувати її як проблему країни загалом, як негатив, що властивий країні в цілому», – зазначив журналіст.

На думку ж заступника голови Національної ради Лариси Мудрак, інформаційну війну в державі не програно. «Я точно знаю, що інформаційна політика – це не стратегії, не інститути медіа і зв’язку, не міністерства. Це – дії і кроки зовнішньої політики. Інформаційна війна – це війна технологій, війна культур і війна стратегій та світоглядів. Ця війна, насправді, нами виграна, тому що ми отримали державу»,  – сказала вона.

Щодо протидії інформаційній війні, розв’язаної Кремлем, Лариса Мудрак зазначила, що «на ситуації з російськими каналами ми отримали приклад реальної державної політики, коли суспільство сприймає, а державний орган реалізує .Той самий шлях – шлях роз’яснень, ми зараз пробуємо пройти і щодо російських серіалів, які популяризують силові структури».

 

Доповнюючи цю інформацію, член Національної ради Любов Бакаленко зауважила, що хвиля звернень громадян щодо вимкнення російських каналів відступила, натомість маємо іншу картину –  з територій, де відбувається захоплення передавачів, люди просять повернути українські канали.

 

Останні новини з категорії Події

Українській національній ідентичності загрожує російська імперіалістична асиміляція – експерти

Тези круглого столу "Як українці повертаються до своєї ідентичності"
17 листопада 2024

Що дає надію на ефективність повоєнного відновлення України

Аналітикиня "Демініціатив" презентувала дані досліджень, здійснених на замовлення «Вікна Відновлення»
14 листопада 2024

Ключову роль у відновленні України відіграватимуть пересічні громадяни – Владислава Зновяк представила дані опитування громадської думки на Форумі Re:Open Zakarpattia

На Закарпатті відбувся 5-й форум ідей та рішень Re:Open Zakarpattia, де Фонд "Демократичні ініціативи" представив дані опитування громадськ...
13 листопада 2024

Рівень обізнаності громадян України щодо історії країни – експертне обговорення результатів соцдослідження

У суспільстві зберігається значний інтерес до історії, а також зростає підтримка українців до державної політики у сфері відновлення та збер...
28 жовтня 2024