Нове покоління на порозі дорослого життя: цінності, життєві плани, вибір професії
Круглий стіл
Фонд «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва
Учасники :
•Бекешкіна Ірина – старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України, директор Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва
• Бевзенко Любов - провідний науковий співробітник Інституту соціології НАН України
•Бойко Наталя – старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України
• Васьківська Галина – старший науковий співробітник Інституту педагогіки Академії педагогічних наук
• Гриневич Ліля – координатор напрямку «Суспільство змін», Фронт змін
• Злобіна Олена – завідувач відділу Інституту соціології НАН України
• Зоткін Андрій – старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України
• Касьянов Георгій – директор освітніх програм МФ «Відродження»
•Кисла Анна – доцент Інституту соціології, психології та управління Національного університету ім. Драгоманова
• Корсаков Володимир – науковий співробітник Інституту педагогіки АПН
• Косянчук Сергій – аспірант Інституту педагогіки АПН
• Лавриченко Наталя – перший заступник директора Інституту педагогіки АПН
•Олійник Олександр – старший науковий співробітник Інституту педагогіки АПН
• Оробець Леся – народний депутат України
• Паращевін Максим – старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України
• Резнік Олександр – старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України
• Соболева Наталя – старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України
• Шульга Микола – заступник директора Інституту соціології НАН України
Питання до обговорення:
- З якими почуттями входить нове покоління у доросле життя? Які їх життєві плани? На що вони сподіваються? Вони оптимісти чи песимісти?
- Які професії хочуть мати випускники? Що впливає на їх професійний вибір?
- Яких навчальних предметів не вистачає старшокласникам?
- Сучасні вчителі та сучасні учні: у чому вони схожі, у чому відмінні?
- Школярі та Інтернет: чи відбулася загальна Інтернетизація шкіл?
- Школярі та алкоголь, школярі та наркотики: наскільки вони пов’язані?
Співкерівники проекту – доктор педагогічних наук Наталія Лавріченко, доктор соціологічних наук Олена Злобіна.
- На порозі дорослого життя у випускників переважають позитивні настрої: інтерес (65%), оптимізм (57%), надія (50%). У цьому прийдешнє покоління істотно відрізняється від дорослого населення України, у настроях якого значно менше виражений оптимізм (28%), ще менше інтерес (17%), натомість значно більше виражені негативні настрої (песимізм, безвихідь, тривога).
- Більшість випускників пишається тим, що вони є громадянами України (60%), не пишаються 15%. Таку саму позицію мають і вчителі. Водночас йти на певні жертви заради держави готові лише 3% і серед випускників і серед вчителів. Абсолютна більшість випускників (78%) і вчителів (83%) вважають, що це держава має більше піклуватися про людей. Готові виявляти ініціативу та самі піклуватися про себе 12% випускників і 11% вчителів.
- Основні життєві плани випускників традиційно полягають у тому, щоб створити сім'ю (59%), мати цікаву роботу, займатися улюбленою справою (44%), здобути гарну освіту (40%). Показово, що значна частина випускників (31%) планує зробити успішну кар'єру в суспільно-політичній або бізнесовій сфері, що є новою тенденцією у життєвих орієнтаціях учнів. У життєві пріоритети лише 12% випускників включили намір виїхати жити та працювати за кордон. Випускники досить оптимістично розцінюють сучасні можливості, котрими може скористатися молодь, вступаючи в самостійне життя. Вважають їх цілком достатніми або достатніми 36% учнів. Натомість серед учителів таких «оптимістів» лише 10%.
- Лише 0,3% опитаних учнів обирають як майбутню професійну спеціалізацію робітничі професії, 0,6% планують працювати у сільському господарстві й 1,7% у сфері обслуговування. Більшість випускників віддають перевагу наукам (природничим 25%, суспільно-політичним 16%, гуманітарним 14%). Бізнесом, менеджментом планують займатися 11%, творчі професії приваблюють 10%. Інженерна справа цікавить 7% випускників. Не визначилися зі своїм професійним майбутнім 4%. Найбільше на професійний вибір впливають поради батьків, родичів, консультації та настанови вчителів, Інтернет, роль якого для учнів істотно вища за інші ЗМІ.
- Якби сучасним випускникам несподівано поталанило отримати велику кількість грошей, то вони налаштовані вкласти їх у якусь солідну справу або заснувати власний бізнес (64%), дещо менше таких, хто витратив би ці гроші на власний будинок, автомобіль, інші дорогі речі для себе і своїх близьких (58%). На третьому місці за значущістю – здобуття гарної освіти у престижних закладах в Україні чи за кордоном, в яку вклали б гроші 40,8%. Понад чверть учнів (27%) заощадили б більшу частину коштів у банку.
- Головними чинниками, які сприяють досягненню людиною високого соціального становища в нашій країні, учні вважають впливових родичів (44%) та високий інтелект, здібності (42%), уміння іноді йти в обхід закону (36%), гарна освіта (35%), заможні батьки (35%), гарне здоров’я (33%), готовність іти на ризик (30%). Водночас для досягнення високого становища у розвинених країнах Заходу потрібно, на думку учнів, мати у першу чергу високий інтелект, здібності (61%), гарну освіту (59%), знання іноземних мов (43%), чесність, принциповість (33%), політичну грамотність (31%). Загалом учні вважають, що для досягнення успіху у розвинених країнах Заходу позитивні моральні якості набагато більш потрібні, ніж для успіху в Україні.
- Найбільш вагомими життєвими цінностями сучасні випускники вважають міцне здоров’я, сім’ю, благополуччя майбутніх дітей. Порівняно з учителями учні вище оцінюють важливість підприємницької ініціативи та участі у громадському і політичному житті. Натомість для них дещо менше важливі такі державницькі цінності, як незалежність України, демократичний розвиток країни, національно-культурне відродження, а також участь у релігійному житті.
- Загалом більшість випускників оцінює стан свого здоров’я як добрий (49%) та дуже добрий (15%), 31% вважає стан свого здоров’я задовільний і лише 3% – як поганий, а 1% – дуже поганий. Проте 25% учнів відповіли, що мають одне хронічне захворювання, а 6% – кілька хронічних захворювань. Головну причину, що заважає старшокласникам дотримуватися здорового способу життя, більшість учнів вбачають у власній ліні, браку сили волі та самоконтролю (72%) і бажанні «жити наповну», не обмежуючи себе (57%). В обмежених фінансових можливостях вбачають заваду для здорового способу життя лише 10% випускників.
- Більшість старшокласників (62%) вважає, що головною мірою на їхнє здоров’я впливає стиль життя (режим, харчування, фізична активність, звички тощо), на медицину покладають провину лише 3%. Палять 14% 17-річних школярів, вживають слабоалкогольні напої щомісяця 42% (6% – кілька разів на тиждень), вино, шампанське – 22%, міцні алкогольні напої – 8%. Особисто знайомі зі кількома учнями, які вживають наркотичні речовини, 20% школярів і ще 9% знають принаймні одного такого учня.
- Мають вдома Інтернет 82% учнів (серед учителів – 72%). А користувалися Інтернетом протягом місяця 95% випускників. В Інтернеті учні головним чином шукають інформацію для навчання та підвищення кваліфікації (72%), спілкуються в чатах, іСQ, соціальних мережах ("Однокласники", "В контакті" тощо) – 74%, знаходять й слухають та переписують музику, фільми (66%), шукають інформацію на теми, які їх цікавлять (кулiнарiя, автомобілі, спорт, живопис тощо) – 61%, знайомляться з останніми новинами, поточною інформацією (55%). Цікаво, що частина старшокласників (12%) відвідує сайти державних та громадських структур, а 16% здійснює покупки он-лайн.
- Найбільше задоволені школярі своєю підготовкою з таких предметів, як фізична культура (4.4 за 5-бальною шкалою), трудова підготовка (4.3), зарубіжна література (4.1), медико-санітарна підготовка (4.1), українська мова (4.1), українська література (4.1), географія (4.1), найменше – підготовкою з фізики (3.6), хімії (3.7) та іноземної мови (3.7).
- Якби школярам запропонувати обирати додаткові предмети для навчання, безумовну першість набрав предмет «основи психології» (54%), значна частина школярів обрали також автосправу (36%), та правознавство (32%). Християнська етика, що її впровадження в школу постійно пропонується, посіла у списку бажаних предметів останнє місце, набравши лише 7%.
- Глибоко релігійними (такими, що регулярно відвідують церкву (мечеть, молитовний дім), дотримуються в житті релігійних приписів тощо) вважають себе 5% старшокласників, проте й переконаних атеїстів стільки ж – 5%. Решта або помірковано релігійні ( час від часу відвідують церкву (мечеть, молитовний дім тощо) – 34% або вірять у Бога, але не сповідують конкретної релігії – 33%, а 10% байдужі до релігії та церкви.
- Більшість вчителів задоволені своєю фаховою діяльністю (24% - цілком і ще 61% - скоріше задоволені). Проте лише 11% вчителів хтіли б, щоб їхні діти обрали професію вчителя (не хотіли б цього 59%). Основна причина незадоволеності – це мала зарплата і необхідність брати додаткові підробітки (76%).
- Переважна більшість вчителів (42%) вважають, що сучасна школа потребує певної ідеології (протилежну думку поділяє 24%). Водночас вчителі (77%) переконані, що школа повинна бути поза політикою.
- На думку вчителів, у нашій країні найбільше сприяють досягненню людиною високого соціального статусу насамперед – впливові родичі (55%), походження з родини з високим соціальним статусом (54%), заможні батьки (51%), і вже у другу чергу – високий інтелект, здібності (37%), а також уміння іноді йти в обхід закону (35%). А от у розвинених країнах Заходу, вважають вчителі, для досягнення успіху у першу чергу потрібні високий інтелект, здібності (80%), гарна освіта (69%), знання іноземних мов (35%) та уміння правильно розпоряджатися грошима (33%).
ДУМКА ВИПУСКНИКІВ-2011
Якi почуття, виникають у Вас, коли Ви думаєте про власне майбутнє? (Позначте всі відповіді, що підходять).
| Випускники 2011 | Україна 2011 |
Інтерес | 65,0 | 16.2 |
Оптимiзм | 56,8 | 27.5 |
Надiя | 50,3 | 43.8 |
Упевненiсть | 39,3 | 10.4 |
Радiсть | 38,9 | 4.5 |
Тривога | 29,8 | 36.1 |
Задоволенiсть | 27,5 | 2.5 |
Розгубленiсть | 25,4 | 18.7 |
Страх | 20,6 | 21.5 |
Безвихiдь | 6,0 | 13.4 |
Песимiзм | 3,7 | 10.8 |
Важко вiдповiсти | 2,9 | 3.5 |
Байдужiсть | 1,8 | 5.6 |
Якою мірою Ви пишаєтесь чи не пишаєтесь тим, що є громадянином України? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
| Випускники 2011 | Вчителі 2011 |
Зовсім не пишаюсь | 4,8 | 3,1 |
Скоріше не пишаюсь | 9,8 | 9,0 |
Важко сказати | 25,7 | 29,7 |
Скоріше пишаюсь | 32,4 | 41,1 |
Дуже пишаюсь | 27,3 | 17,1 |
Який принцип взаємин між державою та громадянами підтримали б Ви особисто? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
| Випускники 2011 | Вчителі 2011 |
Люди мають йти на певні жертви заради блага держави | 3,4 | 2,5 |
Держава має більше піклуватися про людей | 77,8 | 82,7 |
Люди мають виявляти ініціативу та самі піклуватися про себе | 12,0 | 11,3 |
Важко відповісти | 6,8 | 3,5 |
Напевне, Ви вже маєте щодо вашого дорослого життя деякі плани. Що в цих планах найголовніше? (Позначте НЕ БІЛЬШЕ 3-х ВАРІАНТІВ).
Створити сім'ю | 58,9 |
Мати цікаву роботу, займатися улюбленою справою | 43,8 |
Отримати хорошу освіту | 39,9 |
Зробити успішну кар'єру в суспільно-політичній або бізнесовій сфері | 31,2 |
Виховати гарних дітей | 27,0 |
Досягти високого рівня матеріального забезпечення (мати гарну квартиру(будинок), автомобіль тощо) | 21,2 |
Створити власний бізнес | 18,9 |
Багато подорожувати, побачити світ | 12,5 |
Бути успішним – не важливо, в якій сфері | 12,2 |
Виїхати жити та працювати за кордон | 11,9 |
Приносити користь людям | 8,3 |
Якомога повніше реалізувати свої здібності і таланти | 7,4 |
Важко відповісти | 1,1 |
Як Ви оцінюєте сучасні можливості, котрими може скористатися молодь, вступаючи в самостійне життя. (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
| Випускники 2011 | Вчителі 2011 |
Цілком достатні | 5,8 | 0,7 |
Достатні | 30,1 | 9,8 |
Дещо обмежені | 42,1 | 42,9 |
Вкрай обмежені | 17,7 | 42,1 |
Важко відповісти | 4,3 | 4,5 |
Що з переліченого нижче, на Ваш погляд, найбільшою мірою сприяє досягненню людиною високого соціального становища В НАШІЙ КРАЇНІ, У РОЗВИНУТИХ КРАЇНАХ ЗАХОДУ? ((Позначте НЕ БІЛЬШЕ 5-ти ВАРІАНТІВ у кожному з двох стовпчиків).
Варіанти відповідей | У нашій країні | У розвинутих країнах Заходу |
Впливові родичі | 43,6 | 11,5 |
Високий інтелект, здібності | 41,5 | 61,4 |
Уміння іноді йти в обхід закону | 36,5 | 9,0 |
Гарна освіта | 35,4 | 58,6 |
Заможні батьки | 35,4 | 14,7 |
Гарне здоров'я | 32,9 | 30,4 |
Готовність йти на ризик | 30,0 | 20,8 |
Приваблива зовнішність | 28,9 | 14,5 |
Уміння переконувати, красномовність | 28,4 | 20,3 |
Впливові друзі | 27,6 | 9,3 |
Знання іноземних мов | 26,5 | 42,6 |
Уміння правильно розпоряджатися грошима | 21,9 | 28,1 |
Походження з родини з високим соціальним статусом | 28,1 | 19,5 |
Егоїзм, індивідуалізм | 23,2 | 10,1 |
Чесність, принциповість | 19,3 | 33,5 |
Вихованість, гарні манери | 14,6 | 24,8 |
Готовність допомагати людям | 19,0 | 27,3 |
Досвід, набутий на Заході (навчання, робота, стажування) | 16,3 | 17,9 |
Політична грамотність | 15,3 | 31,4 |
На які життєві обставини та інші чинники Ви зважатимете ПЕРЕДУСІМ, здійснюючи Ваш професійний вибір (Позначте НЕ БІЛЬШЕ 3-х ВАРІАНТІВ).
Покладатимусь на власні здібності і прагнення їх реалізувати | 77,0 |
Зважатиму на рівень оплати праці в обраній професії | 41,4 |
Зважатиму на перспективи кар'єрного зростання | 41,0 |
Братиму до уваги фінансові можливості батьків | 28,0 |
Братиму до уваги престиж обраної професії | 27,3 |
Буду керуватися бажанням принести користь людям | 24,3 |
Братиму до уваги привабливість обраної професії | 20,0 |
Покладатимусь на зв'язки в обраній сфері діяльності | 8,8 |
Наскільки на Ваш професійний вибір впливають:
Перелік чинників впливу | Середнє значення від 1 - зовсім не впливають до 5 - дуже впливають |
Поради батьків, родичів | 4.15 |
Консультації й настанови вчителів | 3.36 |
Інтернет-ресурси (соціальні мережі) | 3.20 |
Профорієнтаційні центри | 2.99 |
Матеріали друкованих ЗМІ | 2.98 |
Рекомендації друзів | 2.97 |
Телебачення та радіо | 2.73 |
Якому з напрямів Ви надаєте перевагу у виборі подальшої навчальної, професійної спеціалізації? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
Природничому, точним наукам (математика, інформатика, фізика, хімія, біологія, медицина тощо) | 24,6 |
Соціально-політичному (економіка, соціологія, право, соціальна психологія, історія тощо) | 16,3 |
Гуманітарному (філософія, філологія, релігієзнавство, антропологія, педагогіка тощо) | 14,0 |
Бізнесу, менеджменту | 11,2 |
Творчим професіям (журналіст, митець, музикант тощо) | 10,2 |
Технічному, інженерній справі (металургія, гірництво, будівництво, електротехніка тощо) | 6,8 |
Військовій справі | 4,4 |
Я ще не зробив свій професійний вибір | 4,1 |
Професійним заняттям спортом | 2,9 |
Важко відповісти | 2,7 |
Професіям сфери обслуговування | 1,7 |
Сільському господарству | 0,6 |
Робітничим професіям | 0,3 |
Якщо б несподівано Ви отримали дуже велику кількість грошей, то як би Ви розпорядились ними? (Позначте НЕ БІЛЬШЕ 3-х ВАРІАНТІВ).
Вклав би кошти у якусь солідну справу або заснував власний бізнес | 63,8 |
Побудував би собі будинок, придбав автомобіль, інші дорогі речі для себе і своїх близьких | 58,2 |
Витратив би на навчання й освіту у престижних закладах в Україні чи за кордоном | 40,8 |
Заощадив би більшу частину коштів у банку | 26,8 |
Присвятив би себе улюбленому заняттю (хобі) | 18,4 |
Значну частину роздав би бідним, зайнявся б благодійницькою діяльністю | 18,3 |
Витратив би на розваги, подорожі | 12,8 |
Важко відповісти | 3,3 |
Якою мірою Ви вважаєте себе відповідальними за те, яким буде ваше життя? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
Моє життя – це насамперед результат моїх власних зусиль | 59,2 |
Прагнутиму зробити своє життя таким, яким хочу, але не все залежить від мене | 33,0 |
Вважаю, що докладати якихось спеціальних зусиль не потрібно, тому що життя людини складається під впливом різних обставин і меншою мірою залежить від її свідомого втручання | 4,8 |
Важко відповісти | 3,1 |
Якою мірою Ви готові до того, щоб зробити своє життя таким, яким Ви його уявляєте? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
Повністю готовий, вважаю себе спроможними самостійно будувати своє життя | 44,6 |
Не зовсім готовий, не маю достатньої впевненості в тому, що зможу зробити своє життя таким, яким хочу | 40,3 |
Поки що не вважаю себе готовим до того, щоб самостійно будувати своє життя | 15,1 |
Оцініть ступінь важливості ОСОБИСТО ДЛЯ ВАС наведеного нижче: (Позначте ТІЛЬКИ ОДНУ ЦИФРУ у кожному рядку):
Середнє значення за шкалою від 1 – зовсім не важливо до 5 – дуже важливо
Цінності | Випускники 2011 | Вчителі 2011 |
Міцне здоров’я | 4.79 | 4.86 |
Міцна сім’я | 4.76 | 4.80 |
Благополуччя Ваших майбутніх дітей | 4.72 | 4.83 |
Цікава робота | 4.64 | 4.64 |
Матеріальний добробут | 4.53 | 4.61 |
Суспільне визнання (повага з боку друзів, колег, співгромадян) | 4.43 | 4.41 |
Підвищення освітнього рівня (інтелектуальний розвиток) | 4.38 | 4.63 |
Створення в суспільстві рівних можливостей для всіх | 4.20 | 4.54 |
Державна незалежність України | 4.18 | 4.34 |
Незалежність у справах, судженнях, вчинках | 4.17 | 4.33 |
Сприятливий морально-психологічний стан у суспільстві | 4.08 | 4.54 |
Можливість підприємницької ініціативи (створення приватних підприємств, заняття бізнесом, фермерство) | 4.05 | 3.36 |
Можливість висловлювати думки з політичних та інших питань, не побоюючись за особисту свободу | 3.93 | 3.98 |
Розширення культурного кругозору, залучення до культурних цінностей (через мистецтво, художню творчість, хобі тощо) | 3.92 | 4.34 |
Національно-культурне відродження | 3.88 | 4.33 |
Демократичний розвиток країни | 3.84 | 4.23 |
Можливість критики і демократичного контролю рішень владних структур | 3.66 | 3.70 |
Відсутність значного соціального розшарування (багаті–бідні, вищі–нижчі верстви суспільства) | 3.62 | 3.82 |
Участь у релігійному житті (регулярне відвідування церкви, богослужінь, дотримання релігійних обрядів тощо) | 3.26 | 4.0 |
Участь у діяльності політичних партій і громадських організацій | 3.25 | 2.56 |
Як Ви оцінюєте стан власного здоров’я? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
Дуже добрий | 15,5 |
Добрий. | 49,2 |
Задовільний | 31,2 |
Поганий | 3,2 |
Дуже поганий | 0,8 |
Чи є у Вас хронічні захворювання? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
Маю одне хронічне захворювання | 25,5 |
Маю кілька хронічних захворювань | 6,0 |
Не маю хронічних захворювань | 68,5 |
На Вашу думку, що заважає деяким старшокласникам дотримуватися здорового способу життя? (Позначте НЕ БІЛЬШЕ 2-х ВАРІАНТІВ).
Лінь, брак сили волі та самоконтролю | 71,6 |
Бажання «жити наповну», не обмежуючи себе | 57,3 |
Незнання того, що може нашкодити здоров'ю | 16,4 |
Надмірні навантаження у навчанні (на роботі) | 15,7 |
Обмежені фінансові можливості | 10,6 |
Що із перерахованого, на Ваш погляд, НАЙБІЛЬШОЮ МІРОЮ впливає на Ваше здоров’я? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
Ваш стиль життя (режим, харчування, фізична активність, звички тощо) | 62,5 |
Стан довкілля, в якому Ви проживаєте | 20,4 |
Важко відповісти | 5,7 |
Ваші генетичні особливості та спадковість | 4,3 |
Ваш спосіб мислення та Ваша поведінка в цілому | 4,3 |
Ваші можливості користуватися медичними послугами | 2,8 |
Ви палите?
Так | 13,7 |
Ні | 86,3 |
Як часто Ви вживаєте кожен з вказаних нижче спиртних напоїв? (Позначте ТІЛЬКИ ОДНУ ЦИФРУ у кожному рядку):
| Кілька разів на рік | 1-2 рази на місяць | 3-4 рази на місяць | 2-3 рази на тиждень | Ніколи не вживаю |
Слабоалкогольні (пиво, джин тонік тощо) | 28,5 | 23,6 | 13,1 | 5,6 | 29,2 |
Вино, шампанське | 54,5 | 16,2 | 5,2 | 1,0 | 23,1 |
Міцні алкогольні напої (горілка тощо) | 23,1 | 4.,9 | 2,8 | 1,3 | 68,0 |
Чи знаєте Ви особисто школярів, які мають досвід вживання наркотичних речовин?
Так, знаю одного такого учня | 9,1 |
Так, знаю кількох таких учнів | 19,9 |
Ні, таких не знаю | 71,0 |
Чи користуєтесь Ви Інтернетом? (Позначте всі прийнятні відповіді).
| Випускники 2011 | Вчителі 2011 |
Не маю потреби і ніколи не користуюсь | 1,9 | 2,5 |
Маю потребу, але не маю можливостей користуватися | 8,4 | 12,3 |
Користуюся вдома | 80,5 | 72,3 |
Користуюся в комп'ютерному класі навчального закладу | 21,9 | 32,4 |
Користуюся в інтернет-кафе, комп'ютерному клубі тощо | 14,2 | 3,1 |
Користуюсь за допомогою мобільного телефону в будь-якому місці | 36,1 | 5,1 |
Користуюсь в домі друзів, знайомих, родичів | 24,8 | 11,9 |
Чи користувалися Ви за останнi 30 днiв? (Позначте ТІЛЬКИ ОДНУ ЦИФРУ у кожному рядку).
| Так | Ні |
Електронною поштою (E-mail) | 63,1 | 36,9 |
Iнтернетом | 94,7 | 5,3 |
З якою метою Ви використовуєте Інтернет? (Позначте всі прийнятні відповіді). )
Спiлкуюсь у чатах, іСQ, соцiальних мережах («Однокласники», «В контактi» тощо) | 74,0 |
Шукаю iнформацiю для навчання/пiдвищення кваліфікації | 72,4 |
Знаходжу й слухаю/переписую музику, фільми | 66,1 |
Шукаю iнформацiю на теми, якi мене цiкавлять (кулiнарiя, автомобiлi, спорт, живопис тощо) | 61,1 |
Знайомлюся з останнiми новинами, поточною інформацією | 55,5 |
Користуюся електронною поштою | 40,9 |
Спiлкуюсь за допомогою спецiальних програм (Скайп) | 44,0 |
Читаю анекдоти, гумор | 33,4 |
Шукаю iнформацiю, потрiбну для виконання професiйних обов'язкiв | 31,1 |
Просто блукаю по мережi | 24,5 |
Знаходжу й читаю/переписую у свою електронну бiблiотеку художнi книги | 22,3 |
Шукаю iнформацiю про товари/послуги | 22,3 |
Знаходжу новi комп'ютернi iгри | 20,8 |
Граю в комп'ютернi iгри он-лайн | 19,3 |
Шукаю iнформацiю про вакансiї, можливостi працевлаштування | 17,6 |
Здiйснюю покупки он-лайн | 15,7 |
Слухаю передачi радiостанцiй через iнтернет | 12,5 |
Вiдвiдую сайти державних, громадських структур тощо | 12,5 |
Шукаю однодумцiв, партнерiв для реалiзацiї нових iдей, проектiв, ініціатив | 10,3 |
Беру участь у форумах, конференціях | 9,9 |
Звертаюсь до офiцiйних (владних, учбових, громадських, мiжнародних) структур | 9,6 |
Знаходжу iнформацiю на теми сексу, еротики | 9,6 |
Веду блог, вiртуальний щоденник, «Живой Журнал», маю свiй сайт | 5,3 |
Пiдробляю (створюю сайти на замовлення, поширюю рекламу тощо) | 4,4 |
інше (напишiть) | 1,1 |
Не використовую інтернет | 2,6 |
Чи задоволені Ви рівнем Вашої підготовки за кожним з поданих у таблиці предметів? (Позначте ТІЛЬКИ ОДНУ ЦИФРУ у кожному рядку).
| Середнє значення за шкалою від 1 – зовсім незадоволений до 5 – цілком задоволений |
Фізична культура | 4.42 |
Трудова підготовка | 4.29 |
Зарубіжна література | 4.14 |
Медико-санітарна підготовка | 4.14 |
Українська мова | 4.11 |
Географія | 4.11 |
Українська література | 4.09 |
Інформатика | 4.03 |
Історія України | 4.03 |
Біологія | 4.02 |
Всесвітня історія | 4.00 |
Основи економіки | 3.89 |
Алгебра | 3.79 |
Геометрія | 3.77 |
Астрономія | 3.76 |
Іноземна мова | 3.74 |
Хімія | 3.67 |
Фізика | 3.61 |
Основи психології | 54,0 |
Автосправа | 36,0 |
Правознавство | 32,3 |
Основи філософії | 24,7 |
Основи практичної риторики | 19,2 |
Людинознавство | 14,6 |
Суспільствознавство | 14,5 |
Світська етика | 14,2 |
Основи політології | 13,4 |
Домогосподарство | 10,2 |
Релігії народів світу | 9,4 |
Християнська етика | 6,6 |
Інший (який саме) | 4,5 |
Не обрав би жодного з перелічених курсів | 3,2 |
Якими є Ваші релігійні переконання? (Позначте ТІЛЬКИ ОДИН ВАРІАНТ відповіді).
Переконаний атеїст | 5,0 |
Байдужий до релігії та церкви | 10,5 |
Релігійний (вірю в Бога), але не сповідую конкретної релігії | 33,1 |
Релігійний, час від часу відвідую церкву (мечеть, молитовний дім тощо) | 34,5 |
Глибоко релігійний, регулярно відвідую церкву (мечеть, молитовний дім), дотримуюсь у житті релігійних приписів тощо | 4,7 |
Важко відповісти | 12,2 |
Оцініть, будь ласка, матеріальний рівень життя Вашої сім’ї. (Позначте ТІЛЬКИ ОДНУ ЦИФРУ на шкалі)
0 Найнижчий | 0,3 |
1 | 0,4 |
2 | 0,7 |
3 | 3,9 |
4 | 8,4 |
5 | 17,6 |
6 | 18,9 |
7 | 24,7 |
8 | 16,0 |
9 | 5,7 |
10 Найвищий | 3,4 |
Ваше місце проживання:
Велике місто з населенням понад 250 тис. осіб | 38,7 |
Невелике місто чи селище міського типу | 31,4 |
Село | 30,0 |
ДУМКА ВЧИТЕЛІВ-2011
Якою мірою Ви задоволені Вашою фаховою діяльністю?
Цілком задоволений | 24,1 |
Скоріше задоволений | 60,6 |
Скоріше незадоволений | 6,8 |
Зовсім незадоволений | 1,3 |
Важко відповісти | 7,1 |
Якщо незадоволені, то з яких причин? (Позначте всі відповіді, що підходять).
Мала зарплата і необхідність брати додаткові підробітки | 76,1 |
Незадовільні умови праці (приміщення, технічне оснащення тощо) | 32,8 |
Професійне вигоряння (втрата зацікавленості в професії) | 18,7 |
Труднощі у спілкуванні з батьками | 11,0 |
Недостатні можливості кар’єрного зростання | 10,7 |
Труднощі в роботі з дітьми | 10,5 |
Погана організація праці | 7,0 |
Відсутня можливість підвищувати педагогічну кваліфікацію | 2,6 |
Неможливість знайти порозуміння з колегами | 1,9 |
Чи потребує сучасна школа певної ідеології?
Так | 42,5 |
Ні | 24,3 |
Важко відповісти | 33,2 |
Чи згодні Ви з тим, що школа має бути поза політикою?
Так | 76,9 |
Ні | 12,5 |
Важко відповісти | 10,6 |
Якою мірою, на Вашу думку, авторитет учительської професії залежить від виконання вчителями своїх професійних обов’язків?
Сильно залежить | 63,5 |
Деякою мірою залежить | 28,4 |
Слабко залежить | 4,0 |
Зовсім не залежить | 1,6 |
Важко відповісти | 2,5 |
Чи хотіли б Ви, щоб Ваші діти обрали професію вчителя?
Так | 11,6 |
Ні | 59,2 |
Важко сказати. | 29,3 |
Що з переліченого нижче, на Ваш погляд, найбільшою мірою сприяє досягненню людиною високого соціального становища В НАШІЙ КРАЇНІ, У РОЗВИНЕНИХ КРАЇНАХ ЗАХОДУ? (дайте не більше 5 варіантів відповіді по кожному з двох стовпчиків)
Варіанти відповідей | У нашій країні | У розвинених країнах Заходу |
|
Впливові родичі | 54,9 | 80,1 | Високий інтелект, здібності |
Походження з родини з високим соціальним статусом | 54,5 | 69,0 | Гарна освіта |
Заможні батьки | 50,9 | 35,2 | Знання іноземних мов |
Високий інтелект, здібності | 37,0 | 33,8 | Гарне здоров'я |
Уміння іноді йти в обхід закону | 34,9 | 33,0 | Уміння правильно розпоряджатися грошима |
Впливові друзі | 32,3 | 27,8 | Готовність йти на ризик |
Гарна освіта | 30,9 | 26,4 | Уміння переконувати, красномовність |
Гарне здоров'я | 27,5 | 25,3 | Походження з родини з високим соціальним статусом |
Знання іноземних мов | 24,7 | 23,3 | Політична грамотність |
Готовність йти на ризик | 22,4 | 21,7 | Чесність, принциповість |
Уміння правильно розпоряджатися грошима | 17,5 | 13,9 | Вихованість, гарні манери |
Уміння переконувати, красномовність | 17,1 | 11,4 | Готовність допомагати людям |
Приваблива зовнішність | 12,7 | 10,8 | Заможні батьки |
Егоїзм, індивідуалізм | 11,4 | 9,6 | Егоїзм, індивідуалізм |
Чесність, принциповість | 10,8 | 7,2 | Приваблива зовнішність |
Готовність допомагати людям | 10,5 | 6,5 | Впливові родичі |
Політична грамотність | 9,8 | 5,3 | Прагнення й уміння робити людям добро |
Прагнення й уміння робити людям добро | 6,4 | 4,5 | Впливові друзі |
Ваша стать:
Чол. | 14,0 |
Жін. | 86,0 |
Ваш вік (вкажіть)
до 30 років | 13,8 |
30-54 | 73,3 |
55 і більше | 12,9 |
Ваш загальний педагогічний стаж (вкажіть)
до 5 років | 8,1 |
до 10 років | 10,1 |
до 20 років | 31,1 |
20 і більше років | 50, |
Ваше місце проживання:
Велике місто з населенням понад 250 тис. громадян | 44,4 |
Невелике місто чи селище міського типу | 39,9 |
Село | 15,7 |