Перші 100 днів нової Верховної Ради: оцінки експертів і громадська думка
100 днів Верховної Ради
Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» 20 лютого – 3 березня 2015 року провів експертне опитування «100 днів Верховної Ради». Метою опитування було з’ясувати думку експертів щодо основних досягнень і невдач нового парламенту за перші 100 днів своєї роботи. Усього було опитано 43 експерти. Опитування проведено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Національного Фонду підтримки демократії (США).
- Переважна більшість опитаних експертів не задоволені діяльністю Верховної Ради протягом її перших 100 днів. Поза тим, якість особового складу нового парламенту, на їхню думку, покращилася порівняно з попереднім скликанням. Оцінки законотворчої роботи Верховної Ради, водночас, були неоднозначні: відносна більшість фахівців вважають, що її якість суттєво не змінилася, третина експертів, навпаки, певні, що ця якість роботи покращилась, а от погіршення позначили лише 8 експертів.
- Серед основних подій перших 100 днів роботи нового парламенту в позитивному ключі експерти назвали передусім створення коаліції та формування уряду, а також – меншою мірою – визнання Росії агресором і вдосконалення закону про антикорупційне бюро. Виражено негативну оцінку від експертів отримав процес ухвалення бюджету на 2015 рік; частина експертів також зауважили ігнорування коаліційної угоди з боку більшості та зволікання з проведенням обіцяних реформ. Серед втрачених можливостей за перші 100 днів своєї роботи експерти найчастіше згадували початок конституційної реформи та децентралізації, судову та виборчу реформи і прийняття нового закону про державну службу.
- На думку експертів, найбільше підстав занести перші 100 днів парламенту собі в актив мають ключові учасники коаліції – «Самопоміч», «Блок Петра Порошенка» та «Народний фронт». Водночас інша частина експертів так само часто згадувала ці сили і в переліку головних невдах перших місяців нової Верховної Ради, до яких вони також віднесли «Опозиційний блок».
- Перелік пріоритетних законів, які, на переконання експертів, Верховна Рада має ухвалити якомога швидше, очолюють закон про судову реформу (очевидно, що багато фахівців лишилися незадоволеними прийнятим президентським законопроектом на цю тему), зміни до Конституції щодо децентралізації, нові закони про парламентські та місцеві вибори та вдосконалений закон про державну службу.
- Експерти назагал переконані, що депутатську недоторканність не можна лишати в її теперішньому вигляді. При цьому серед експертів переважає позиція, що недоторканість слід обмежити, а не відміняти повністю.
- Нова Верховна Рада, на думку більшості експертів, не зможе допрацювати весь належний термін до жовтня 2019 р., та припинить свої повноваження достроково.
- За 10-бальною шкалою діяльність нового парламенту отримала від експертів 4,2 бала. Оцінюючи вужчі індикатори ефективності нової Верховної Ради, найвищий бал експерти дали дотриманню депутатами фракційної дисципліни – 5,8. Відносно високо було також оцінено ефективність взаємодії парламенту з президентом (5,6 балів) і урядом (5,2), а також дотримання депутатами принципу особистого голосування (5,2). Всі інші індикатори було оцінено нижче середнього: робота парламентської опозиції (2,3 бала); низькі оцінки також отримали такі показники як робота депутатів в округах (3,1), підзвітність парламенту перед суспільством (3,5), незалежність парламенту від інших гілок влади (3,6), якість рішень, пов’язаних із АТО (3,7), та ухвалення важливих для країни законів (3,9). Загальне представництво інтересів населення й ефективність роботи парламентської коаліції було оцінено посередньо (4,3 і 4,7 бала, відповідно).
Результати опитування
1. Чи задоволені Ви тим, як зараз працює Верховна Рада?
| Кількість експертів |
Так, повністю задоволений | 0 |
Переважно задоволений | 10 |
Переважно не задоволений | 31 |
Зовсім не задоволений | 2 |
Важко сказати | 0 |
2. Чи покращилася загальна якість особового складу депутатів нової Верховної Ради порівняно з минулим скликанням?
| Кількість експертів |
Безумовно покращилась | 4 |
Скоріше покращилась | 30 |
Не змінилась | 3 |
Скоріше погіршилась | 2 |
Безумовно погіршилась | 1 |
Важко сказати | 3 |
3. Чи покращилася загальна якість законотворчої роботи нової Верховної Ради порівняно з минулим скликанням?
| Кількість експертів |
Безумовно покращилась | 1 |
Скоріше покращилась | 14 |
Не змінилась | 19 |
Скоріше погіршилась | 7 |
Безумовно погіршилась | 1 |
Важко сказати | 1 |
4. Які три події були найбільш знаковими у перші 100 днів діяльності новообраної Верховної Ради?
| Кількість згадок |
Позитивні | |
Створення коаліції | 17 |
Формування уряду | 11 |
Визнання Росії агресором | 6 |
Удосконалення та введення в дію закону про Національне антикорупційне бюро | 5 |
Подання до Конституційного суду законопроекту про зняття недоторканності з народних депутатів і суддів | 4 |
Ухвалення змін до Податкового кодексу | 3 |
Ухвалення президентського закону про судову реформу | 2 |
Удосконалення законодавчого регулювання оборонного комплексу | 2 |
Застосування закону про люстрацію | 2 |
Початок реформи децентралізації | 2 |
Ухвалення закону «Про пробацію» | 1 |
Відмова від позаблокового статусу | 1 |
Прийняття низки євроінтеграційних законів (зокрема про технічні регламенти) | 1 |
Негативні | |
Ухвалення бюджету на 2015 рік | 21 |
Ігнорування коаліційної угоди | 6 |
Зволікання з реформами | 5 |
Формування уряду | 5 |
Обмеження соціальних виплат і гарантій | 5 |
Продовження практики «кнопкодавства» | 3 |
Намір скасувати недоторканність депутатів і суддів | 3 |
Ухвалення президентського закону про судову реформу | 1 |
Обрання Б. Гройсмана спікером і Ю. Луценка головою фракції БПП | 1 |
5. Які кроки, на Вашу думку, повинна була здійснити Верховна Рада в перші 100 днів, але не здійснила?
| Кількість згадок |
Запустити процес децентралізації | 9 |
Почати конституційну реформу | 9 |
Провести виборчу реформу | 9 |
Здійснити судову реформу | 9 |
Ухвалити новий закон про державну службу | 8 |
Запровадити воєнний стан | 7 |
Налагодити початок роботи Національного антикорупційного бюро | 6 |
Почати реформу правоохоронних органів | 5 |
Затвердити стратегію повернення Криму та відновлення Донбасу | 4 |
Внести зміни до Податкового кодексу | 4 |
Скасувати депутатську недоторканність | 3 |
Провести земельну реформу | 3 |
Ухвалити закони, спрямовані на дерегуляцію економіки | 3 |
Змінити закон про люстрацію | 3 |
Налагодити роботу Антимонопольного комітету | 2 |
Здійснити медичну реформу | 2 |
Прийняти закон про імпічмент президента | 2 |
6. Яка з політичних сил може занести перші 100 днів парламенту собі в актив?
| Кількість згадок |
Фракція Політичної партії «Об’єднання «Самопоміч» | 17 |
Фракція Партії «Блок Петра Порошенка» | 16 |
Фракція Політичної партії «Народний Фронт» | 12 |
Фракція Політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» | 5 |
Фракція Радикальної партії Олега Ляшка | 4 |
Фракція Політичної партії «Опозиційний блок» | 3 |
Позафракційні депутати | 6 |
Ніхто | 10 |
Важко сказати | 2 |
7. Яка з політичних сил змушена занести перші 100 днів парламенту собі в пасив?
| Кількість згадок |
Фракція Партії «Блок Петра Порошенка» | 18 |
Фракція Політичної партії «Опозиційний блок» | 17 |
Фракція Політичної партії «Народний Фронт» | 16 |
Фракція Політичної партії «Об’єднання «Самопоміч» | 14 |
Фракція Політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» | 13 |
Фракція Радикальної партії Олега Ляшка | 10 |
Позафракційні депутати | 7 |
Ніхто | 1 |
Важко сказати | 1 |
8. Які закони, на Вашу думку, ця Верховна Рада повинна ухвалити якомога швидше?
| Кількість згадок |
Закон про судову реформу | 12 |
Зміни до Конституції щодо децентралізації | 9 |
Зміни до законів про парламентські та місцеві вибори | 8 |
Новий закон про державну службу | 7 |
Пакет законів, необхідних для імплементації Угоди про асоціацію з ЄС | 5 |
Зміни до Податкового кодексу | 5 |
Закони, спрямовані на проведення адміністративної реформи | 5 |
Пакет антикорупційних законів | 4 |
Закон про статус учасника АТО | 3 |
Зміни до закону про військовий обов’язок | 3 |
Закони, спрямовані на реформування правоохоронних органів | 3 |
Закони, спрямовані на дерегуляцію економіки | 3 |
Закони, спрямовані на реформування системи соціального забезпечення | 2 |
Закони щодо захисту прав внутрішньо переміщених осіб | 2 |
Закон про імпічмент президента | 2 |
Завершення процесу позбавлення депутатів і суддів недоторканності | 2 |
Закони, що затвердять стратегію повернення Криму та відновлення Донбасу | 1 |
Пакет законів, спрямованих на стабілізацію гривні | 1 |
Закон про земельну реформу | 1 |
Офіційне звернення до США та ЄС щодо надання летальної зброї | 1 |
9. Чи потрібно, на Вашу думку, обмежувати депутатську недоторканність?
| Кількість експертів |
Так, необхідно повністю скасувати депутатську недоторканність | 11 |
Необхідно обмежити депутатську недоторканність, однак не скасовувати її повністю | 28 |
Ні, депутатську недоторканність слід зберегти в нинішньому її вигляді | 4 |
Важко сказати | 0 |
10. Як Ви вважаєте, новообрана Верховна Рада допрацює увесь належний термін (до жовтня 2019 року) чи відбудуться дострокові вибори?
| Кількість експертів |
Вважаю, що новообрана Верховна Рада допрацює свій термін до кінця | 7 |
Вважаю, що відбудуться дострокові вибори | 25 |
Важко сказати | 11 |
11. Як Ви загалом оцінюєте діяльність нового парламенту за перші 100 днів (за 10-бальною шкалою)?
Середня оцінка – 4,2 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
| 1 | 1 | 11 | 10 | 8 | 6 |
| 1 |
|
|
12. Оцініть, будь ласка, роботу нового складу Верховної Ради за нижченаведеними показниками за 10-бальною шкалою.
Загальне представництво інтересів населення
Середня оцінка – 4,3 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
| 2 | 5 | 9 | 12 | 4 | 4 | 3 | 4 |
|
|
Ухвалення важливих для країни законів
Середня оцінка – 3,9 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
| 4 | 13 | 12 | 11 | 3 |
|
|
|
|
Незалежність від інших інститутів та гілок влади
Середня оцінка – 3,6 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
| 3 | 11 | 10 | 5 | 7 | 5 | 1 | 1 |
|
|
Ефективність взаємодії з Президентом
Середня оцінка – 5,6 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
| 2 | 1 | 8 | 5 | 15 | 4 | 6 | 1 |
|
Ефективність взаємодії з урядом
Середня оцінка – 5,2 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
| 1 | 2 | 12 | 10 | 8 | 2 | 4 | 1 |
|
Ефективність роботи парламентської коаліції
Середня оцінка – 4,7 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
| 4 | 5 | 9 | 13 | 5 | 4 | 2 |
|
|
Ефективність роботи парламентської опозиції
Середня оцінка – 2,3 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
8 | 5 | 13 | 6 | 5 | 4 | 1 |
|
|
|
|
Ефективність роботи депутатів в округах
Середня оцінка – 3,1 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
2 | 3 | 8 | 7 | 7 | 6 | 2 |
|
|
|
|
Дотримання депутатами принципу персонального голосування
Середня оцінка – 5,2 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1 | 1 | 2 | 8 | 6 | 4 | 6 | 6 | 4 | 4 |
|
Дотримання депутатами принципів фракційної дисципліни
Середня оцінка – 5,8 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
| 1 | 3 | 8 | 9 | 4 | 9 | 4 | 4 |
|
Підзвітність перед суспільством
Середня оцінка – 3,5 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
2 | 3 | 7 | 12 | 7 | 2 | 5 | 4 |
|
|
|
Ефективність та якість рішень, ухвалених у зв’язку з АТО на Сході України
Середня оцінка – 3,7 бала.
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
| 3 | 12 | 4 | 9 | 5 | 4 | 3 | 1 |
|
|
Перелік опитаних експертів:
- Валерій Пейков
- Віктор Андрусів
- Олексій Антипович
- Мирослава Багрінець
- Тарас Березовець.
- Андрій Биченко
- Олена Бурім
- Олександр Вишняк
- Олександр Вінніков
- Олексій Гарань
- Альона Герус
- Євген Глібовицький
- Роман Головенко
- Лілія Гонюкова
- Павло Жовніренко
- Євген Захаров
- Діана Зубко
- Сергій Кисельов
- Ігор Когут
- Ігор Коліушко
- Антоніна Колодій
- Світлана Конончук
- Віктор Котигоренко
- Олексій Кошель
- Марія Лашкіна
- Дмитро Ляпін
- Ірина Озимок
- Олександр Палій
- Григорій Перепелиця
- Олександр Потєхін
- Сергій Солодкий
- Василь Стоякін
- Віктор Таран
- Віталій Тесленко
- Віктор Тимощук
- Юлія Тищенко
- Ігор Тодоров
- Олексій Толкачов
- Юрій Третяк
- Володимир Фесенко
- Микола Чурілов
- Юрій Шамков
- Юрій Якименко
Початок роботи Верховної Ради: громадська думка
Загальнонаціональне опитування провели Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» та соціологічна служба Центру Разумкова з 19 по 24 грудня 2014 року. Опитано 2008 респондентів віком від 18 років у всіх регіонах України, за винятком АР Крим. Теоретична похибка вибірки – 2,3%. Опитування здійснювалося у рамках проекту Громадського соціологічного консорціуму за фінансової підтримки програми МАТРА Посольства Королівства Нідерландів в Україні та Європейського Союзу.
- У післявиборчому опитуванні (грудень 2014 року) виборці усіх без винятку політичних сил позитивно оцінювали діяльність у новообраній Верховній Раді тієї партії, за яку вони проголосувати: 53% – позитивно і лише 10% – негативно. Водночас і населення загалом, і виборці переважно були не задоволені тим, як працює Верховна Рада в цілому. Серед населення були не задоволені діяльністю Верховної Ради 61,5%, задоволені – 21%; серед тих, хто брав участь у виборах цієї Верховної Ради, – відповідно, 59% і 21%.
- У ставленні до Верховної Ради переважає недовіра (у грудні 2014 року 57% не довіряли Верховній Раді і 31% – довіряли). Втім, це явище – недовіра до новообраної Верховної Ради – характеризує парламенти усіх скликань.
- Після виборів 2014 року лише половина громадян (52%) знали, хто був обраний депутатом по їхньому округу; після виборів 2012 року інформованість щодо обраного депутата-мажоритарника була істотно вищою – 63%.
- Після виборів 2014 року лише 29% громадян були впевнені, що новообрана Верховна Рада допрацює свій термін до кінця, а 33% вважали, що відбудуться дострокові вибори. Після виборів 2012 року, навпаки, 49% були певні, що новообрана Рада допрацює увесь термін, і лише 18% прогнозували дострокові вибори.
- Серед проблем, які стоять перед країною, абсолютний пріоритет, на думку населення України, має завдання нормалізації ситуації на Донбасі, досягнення миру (80%). Загалом фактично усі проблеми, що були віднесені громадянами до п’яти найбільш важливих, мають економічний характер: забезпечення економічного зростання, поліпшення матеріального становища людей – зростання зарплат, пенсій, боротьба з корупцією, зміцнення гривні, боротьба з інфляцією, зупинення росту цін.
Результати опитування
Як Ви оцінюєте діяльність у Верховній Раді партії, за яку Ви голосували на виборах?
% тих, хто брав участь у виборах
| Грудень-2014 |
1. Повністю позитивно | 13,2 |
2. Переважно позитивно | 40,2 |
3. Переважно негативно | 7,9 |
4. Повністю негативно | 1,9 |
5. Я голосував, але не стежу за діяльністю ВР | 7,3 |
6. Партія, за яку я голосував, не пройшла до ВР | 9,0 |
7. Я взагалі не голосував | 1,5 |
8. ВАЖКО СКАЗАТИ | 19,1 |
А чи задоволені Ви тим, як зараз працює Верховна Рада?
| Грудень-2014 |
1. Повністю задоволений | 1,2 |
2. Переважно задоволений | 20,2 |
3. Переважно не задоволений | 37,6 |
4. Зовсім не задоволений | 23,9 |
5. ВАЖКО СКАЗАТИ | 17,1 |
Динаміка довіри до Верховної Ради після виборів
| Червень- 2006* | Грудень-2007* | Травень- 2013* | Грудень-2014* |
Повністю або переважно довіряють | 25.6 | 28.8 | 16.3 | 31.1 |
Повністю або переважно не довіряють | 56.2 | 48.1 | 76.8 | 56.9 |
Важко сказати | 18.2 | 23.2 | 6.9 | 12.0 |
*Вибори 26 березня 2006 року
*Вибори 30 вересня 2007 року
*Вибори 28 жовтня 2012 року
*Вибори 26 жовтня 2014 року
Інформованість про те, хто був обраний депутатом в окрузі (вибори-2012 – вибори-2014).
| Грудень-2012 | Грудень-2014 |
Знають | 63.0 | 52,3 |
Не знають | 37.0 | 47,3 |
Депутат не був обраний | - | 0,2 |
Не відповіли | - | 0,2 |
Чи відпрацює новообрана Верховна Рада увесь належний термін чи відбудуться дострокові вибори?
| Грудень-2012 | Грудень-2014 |
1. Вважають, що новообрана Верховна Рада допрацює свій термін до кінця | 49.3 | 29,4 |
2. Вважають, що відбудуться дострокові вибори | 17.7 | 33,3 |
3. ВАЖКО СКАЗАТИ | 33.0 | 37,3 |
Зараз в Україні чимало складних проблем. Але якщо говорити про найголовніші, які з них Ви виділили б як першочергові? Назвіть п’ять основних
(стратифіковано за мірою важливості)
| Грудень-2014 |
Нормалізація ситуації на Донбасі, досягнення миру | 79,4 |
Поліпшення матеріального становища людей – зростання зарплат, пенсій | 47,9 |
Забезпечення економічного зростання | 43,4 |
Боротьба з корупцією | 33,8 |
Зміцнення гривні, боротьба з інфляцією, зупинення росту цін | 29,8 |
Створення нових робочих місць, подолання безробіття | 26,6 |
Соціальні реформи, що забезпечують захищеність людей, – медична, пенсійна тощо | 25,7 |
Забезпечення енергетичної безпеки України | 23,6 |
Врегулювання відносин з Російською Федерацією | 21,8 |
Люстрація в органах влади, очищення влади від негідних посадовців | 21,2 |
Впровадження Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом, євроінтеграція | 20,5 |
Реформування Збройних сил України, забезпечення обороноздатності країни | 18,3 |
Реформування органів правопорядку та судова реформа | 13,2 |
Проведення конституційної реформи | 12,5 |
Досягнення нової якості влади, яка була б підконтрольна громадянам | 12,3 |
Розвиток села, сільськогосподарського виробництва | 9,6 |
Децентралізація та розвиток місцевого самоврядування | 5,5 |
Формування сприятливого для розвитку бізнесу середовища | 4,2 |
Розвиток громадянського суспільства, виховання громадянина | 3,8 |
Реформування житлово-комунального господарства | 2,6 |
Вирішення екологічних проблем | 2,2 |
Реформування освіти та виховання | 2,1 |
Зміни виборчого законодавства | 1,8 |
Гуманітарна сфера: формування національної свідомості (мова, мистецтво) | 1,6 |
Розвиток незалежних медіа, запровадження громадського телебачення | 1,3 |
Важко відповісти | 0,8 |
Інше | 0,3 |