Медіа
Перегляди: 2097
2 березня 2015

Соціологи: якщо уряд казатиме, що причин для паніки немає, то за продуктами побіжить уся країна

У добу соціальних мереж ефективно боротися з проявами «гарячкуватого» попиту на харчові продукти майже неможливо.

Суспільство звикло діяти всупереч рекомендаціям влади, тому заклики до заспокоєння можуть лише загострити ситуацію з попитом на товари, яку спостерігали протягом останніх днів через різке падіння курсу гривні стосовно долара. Таку думку в коментарі Тиждень.ua висловила соціолог, голова правління Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна.

«Я б сказала, що досить дивна ця продовольча паніка, зокрема в магазині поруч зі мною ніякої паніки немає. Дійсно щось беруть більше, це правда, але не так, щоб були пусті полиці або паніка», - зауважила Бекешкіна.

На її думку, дієвих способів боротьби з підвищеним попитом на низку продуктів харчування - немає.

«Коли є соціальні мережі, чесно кажучи, я не бачу дієвих способів запобігання або боротьби з такими проявами. Багато хто закидає, що варто було вийти комусь відповідальному з уряду і пояснити ситуацію, а особливо те, що діється з валютою, але я непевна, що таке подіяло б, адже у нас зазвичай люди роблять навпаки. Якщо є заява, що жодних причин для паніки немає, то побіжить скуповувати взагалі вся країна», - наголосила вона.

За її словами, в подіях останніх днів також є елемент професійної роботи з розкручування панічних настроїв.

«Це розкручується в соцмережах і вже працюють професійні люди. Це видно. Звідки беруть пусті полиці? Я відверто не знаю, чи є десь узагалі пусті полиці. В те, що беруть продукти я вірю, але можливо фотографії з пустими зовсім полицями роблять штучно. З іншого боку у нас є інші «мережі»: коли бабуся бачить, що її сусідка набрала борошна, цукру і розповідає, що все буде дорожчати, то вона теж піде купувати. Я не бачу, чесно кажучи, способів з цим боротися, окрім того, щоб дійсно не було пустих полиць», - додала соціолог.

У свою чергу, соціолог Євген Головаха переконаний, що причини «продуктової паніки» - економічні, тому боротися з цим явищем неможливо за допомогою суто психологічних методів.

«Такі темпи падіння валюти свідчать про інфляцію і це природнє бажання людини купити дешевше продукти. Немає чіткої державної політики, тому це абсолютно спровоковано бездіяльністю органів, які відповідають за фінансову політику. Єдиний рецепт – рішучі дії. Взагалі-то тут навіть не психологічна паніка відбувається, тут просто діє здоровий ґлузд людини, яка розуміє: долар може рости і його ніхто не зупиняє», - наголосив він.

Економічні методи впливу, на думку соціолога, завжди є, але це вже питання до фахівців.

«Питання регулювання – тільки до уряду. Це не психологія. Люди не хочуть купувати завтра удвічі дорожче, ніж сьогодні. Є економічні засоби боротьби з такими явищами саме з урахуванням психології пересічного покупця. Якщо у владі про це не знають, ну то що я можу сказати? Хай підуть і повчаться. Якщо не знають теоретично як зупинити «гарячкуватий» попит, то навіщо їм там сидіти. Тут варто звертатися не до психологів і не до соціологів, вони нічого не зроблять, а саме до людей, які керують фінансовою ситуацією», - зазначив Головаха.