Соціологічна асоціація України закликає ЗМІ відповідально оприлюднювати дані соцдосліджень
Соціологічна асоціація України звернулася до засобів масової інформації із закликом виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень.
Про це ідеться у зверненні Соціологічної асоціації України, яке під час круглого столу “Соціологія і вибори: аргумент для розумного вибору чи маніпуляції?” 1 лютого 2019 року в Укрінформі оприлюднив генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології Володимир Паніотто.
“Ми звертаємося до ЗМІ та інформаційних агентств із закликом неухильно виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень (хто опитував, коли, скільки опитали, метод опитування, яку сукупність репрезентують опитані, похибка і точні формулювання запитань) і перевіряти компетентність джерела інформації. Перевірка професійності компанії, що представила дані опитування, - це завдання видання чи інформаційного транслятора, а не глядача чи читача. Якщо компанія, яка представила дані соціологічного опитування, не є членом професійних співтовариств, не має соціологів у штаті, не публікує на своєму сайті докладну інформацію про методологію проведення опитування, не має досвіду проведення соціологічних досліджень, не готова надати додаткову інформацію про проведене дослідження, то це породжує сумніви в якості та надійності даних”, - ідеться у зверненні.
Зазначається, що професійне співтовариство соціологів із занепокоєнням спостерігає, як з наближенням виборів у ЗМІ та Інтернеті з’являється багато “фейкових” і непрофесійних соціологічних даних, і ЗМІ публікують такі дані з посиланням на невідомі чи маловідомі центри без обов’язкової методологічної інформації для оцінки якості даних.
Автори звернення також наглошують, що політики, політконсультанти і деякі журналісти, публікуючи рейтинги або обговорюючи перебіг виборчої кампанії, звинувачують провідні соціологічні центри в продажності у випадках, коли вважають, що ці рейтинги невигідні їхній політсилі. “Такі нечесні методи політичної боротьби остаточно заплутують виборця і підривають довіру до соціології як науки”, - констатують у Соціологічній асоціації.
Автори звернення наголошують, що соціологічні центри, які є членами українських професійних спільнот (Соціологічна асоціація України, Українська асоціація маркетингу) і міжнародних організацій, діють у рамках правил, які не дають можливості маніпулювати результатами опитування.
“Професійні спільноти мають розроблені механізми впливу на свої членів (в тому числі і економічні); відхилення від норм проведення соціологічних досліджень вкрай малоймовірно, тому що контролюється спільнотою і загрожує подальшому існуванню такого центру”, - зазначили в Соціологічній асоціації.
У документі підкреслюється, що оприлюднення сфальсифікованих результатів соцдосліджень, проведених фіктивними установами, може здійснювати вплив на свідомість громадян та внутрішню політику в Україні, а також суперечити національним інтересам та нести загрози нацбезпеці України.
Автори звернення зауважують, що Соціологічна асоціація України готова надати консультативні послуги тим ЗМІ та інформагентствам, які мають сумніви в представлених для публікації даних соцдосліджень.