Старт конституційної реформи: експерти про сильні та слабкі сторони
Дано старт Конституційній реформі в частині децентралізації. Вранці нардепи звинувачували владу у підтасовках, зраді національних інтересів, тиску з боку міжнародної спільноти, наданні автономії Донбасу. В той же час ніхто точно не міг довести: у чому кримінал. Потім всі уважно у Раді слухали Президента, який представляв зміни і після виступу, зробивши декілька популістських заяв, продемонстрували державницьку позицію - практично конституційною більшістю у 228 голоси проголосували за направлення змін до Конституції в Конституційний суд. З'ясувати, що саме трапилось вчора і що нас чекає у майбутньому намагались експерти на зустрічі в Укрінформі.
Голова Центру політико-правових реформ, головний експерт конституційної групи ініціативи «Реанімаційний пакет реформ» Ігор Коліушко, вважає, що зміни до Конституції в частині децентралізації на 90 відсотків близькі до оптимального варіанту. В такий редакції закон дає можливість провести реформу, і він, однозначно, є кращим ніж діюча сьогодні редакція Конституції в частині місцевого самоврядування.
Відносно правок, які в останній момент у ввечері 15 липня з'явились у пункті 18 перехідних положень Конституції щодо особливості місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, які регулюються окремим законом, то спекуляції на цю тему, зокрема, що це проголошення автономії, не відповідають дійсності. Коліушко зауважив, що з політиками важко дискутувати юридично, "бо вони говорять, що вони щось знають, що насправді означає цей пункт, а я як юрист не знаю, що вони знають, я коментую лише те що написано". А написано там, що на основі цієї норми ВР матиме право у простих, не конституційних законах встановлювати особливості для місцевого самоврядування в окремих районах. Це не може бути судова влада, прокуратура чи виконавча влада. Це стесується виключно особливостей організації місцевого самоврядування, зокрема, це може бути закон про військово-цивільні адміністрації, яким встановлено, що у випадку коли не можуть зібратись органи місцевого самоврядування, їх заміняють військово-цивільні адміністрації. Цей приклад показує, що цей запис має раціональне пояснення, але все залежить від того, як він буде використовуватись. "Він дає Раді можливість в майбутньому робити добрі справі, реагуючі на реальну ситуацію на Донбасі, так саме дає можливість робити і недобрі справи. Таким чином, все в руках наших законодавців". Вчора відбувся перший крок в напрямку початку розвитку законопроекту про зміни до Конституції щодо децентралізації і це добре.
У свою чергу професор політології Національного університету "Києво-Могилянська академія" Олексій Гарань, зауважив що гасла про те, що децентралізація в умовах війни небезпечна, є неактуальними. Він закликав пам'ятати про те, що фактично ми маємо відкладену значною мірою децентралізацію. Практично всі положення наберуть чинності після 2017 року. Це дає час для того щоб адаптуватись до змін. У цьому контексті він зауважив, що був дуже розчарований вчорашнім популістським виступом лідера фракції "Самопоміч" Олега Березюка. "Про Ляшка ми всі знаємо, а те, що "Самопоміч" почала це використовувати, мене дуже розчарувало. Замість дебатів по суті, ми отримала змагання у риториці".
Перший заступник керівника Інституту світової політики Сергій Солодкий завірив присутніх, що закиди деяких нардепів про нібито тиск з боку заступника держсекретаря США Вікторії Нуланд щодо внесення до Конституції пункту про особливості місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, не відповідає дійсності. "Я беру на себе відповідальність і заявляю, що ніяких змовин не було, ніяких торгів не було. Я в цьому питанні оперую не лише спілкуванням з дипкорпусом країн Заходу, а й базовими речами". Солодкий зауважив, що є певні "червоні лінії" через які ані Україна, а на Захід не переходять.
Підбиваючи підсумки дискусії виконавчий директор Центру близькосхідних досліджень Ігор Семиволос зауважив, що людей на Донбасі вчорашній галас у Раді не зацікавив, бо наразі ніяких ознак того, що цей пункт якимось чином буде застосований, немає. Людей більше цікавлять питання безпеки, роботи та інвестицій. Це те, що вони зараз очікують від держави.
Яна Лемешенко, Київ.