Українська правда: Ще не час для "української втоми"
30.04.2009 15:03 ___ Діана Дуцик, для УП
Попри всі розчарування від подій в Україні, ще не час для "української втоми".
Адміністрація президента США Барака Обами повинна проводити виважений, практичний діалог з Києвом, оскільки основний інтерес Сполучених Штатів полягає в тому, щоб Україна й надалі розвивалася як стабільна, незалежна, демократична держава з ринковою економікою й дедалі міцнішими зв’язками з Європою та євроатлантичною спільнотою.
Саме у цьому месиджі полягає суть рекомендацій адміністрації нового американського президента, розроблених експертами Брукінгс Інституту (США).
Політика США щодо України: чотири ключові моменти
Доповідь Брукінгс Інституту "Залучаючи Україну у 2009-му" з рекомендаціями новій адміністрації США стосовно України була представлена в Києві під час відео-конференції наприкінці минулого тижня.
Авторами доповіді стали провідні американські експерти, добрі знавці української проблематики, зокрема Стівен Пайфер, колишній посол США в Україні, Андерс Аслунд, старший науковий співробітник Інституту міжнародної економіки ім. Петерсена та Джонатан Елкінд, старший науковий спеціаліст з проблем енергетичної безпеки Брукінгс Інституту.
"Ми хочемо, щоб в США краще розуміли, що відбувається в Україні. Крім того ми сподіваємося, що можемо вплинути на зовнішню політику уряду США щодо України" - заявив Стівен Пайфер, представляючи доповідь.
Американські есперти переконані, що Вашингтон повинен зосередитися на чотирьох напрямках, формуючи свою політику щодо України.
Перший. Необхідний двосторонній діалог для максимального впливу на лідерів України, щоб змусити їх до співпраці одне з одним.
"Представники влади США повинні бути відвертими: якщо Ющенко і Тимошенко не можуть разом працювати, спроби Америки допомогти Україні впоратися з економічною кризою, посилити її енергетичну безпеку чи розвивати тісніші зв’язки з Європою принесуть мінімальні результати", - йдеться у рекомендаціях.
Другий. Допомогти Україні в подоланні наслідків фінансової/економічної кризи. Зокрема, експерти переконані, що Україна потрібно залишатися в рамках програми Міжнародного валютного фонду.
Як зазначив Андерс Аслунд, уряд США повинен співпрацювати з ЄС, МВФ, Світовим банком та іншими інституціями з метою скликання конференції донорів, щоб забезпечити Україні додаткове фінансування цього року у 5 мільярдів доларів.
Третій. Вжити серйозних заходів для зміцнення енергетичної безпеки України. Джонатан Елкінд звернув увагу на необхідність проведення низки реформ в енергетичному секторі України.
У першу чергу йдеться про перегляд політики ціноутворення у цій сфері, що означає підвищення цін на енергоносії для населення, принаймні до рівня собівартості - рекомендація, яку і Ющенкові, і Тимошенко буде дуже важко виконати у переддень президентських виборів.
Також, на думку Елкінда, потрібна реформа "Нафтогазу", зокрема, щоб посилити прозорість операцій із постачання газу цією державною компанією. І нарешті – проблема енергозбереження. Експерти рекомендують Вашингтону продовжувати програми стимулювання енергозбереження.
Четвертий. Допомогти Україні поглибити відносини з ЄС та НАТО, водночас уникаючи кризи з Росією. Зокрема експерти переконані, що адміністрація Обами має спонукати ЄС до завершення переговорів щодо Угоди про асоціацію для України, включно з договором про вільну торгівлю.
Більш неоднозначно виглядають рекомендації щодо співпраці України з НАТО. Якщо ще недавно йшлося про приєднання України до Плану дій щодо членства в НАТО, то зараз експерти рекомендують уряду США допомогти Україні в розробці національної програми, яка міститиме лише більшу частину змісту ПДЧ.
З таким підходом в Україні погоджуються не всі. Зокрема Борис Тарасюк, голова Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції, під час відео-конференції зазначив, що не поділяє тезу про те, що Україна повинна відмовитися від ПДЧ.
Він також зауважив, що такий підхід "насторожує тих, хто вважає, що Росії вдається здійснювати тиск на партнерів НАТО".
США-Україна-Росія: балансування в пошуках компромісів
Але Росія, і це добре розуміють американські експерти, також має свої інтереси в Україні, і найперше - в окреслених вище питаннях. І найбільша проблема полягає в тому, що найменший порух України, спрямований на співпрацю з ЄС чи НАТО, сприймається офіційною Москвою як ворожий.
А тому Києву в нинішніх умовах економічної та політичної кризи в країні дуже складно досягти балансу "між інтеграцією в Європу і євроатлантичну спільноту та забезпеченням стабільних відносин з Росією", як це рекомендують експерти Брукінгс Інституту.
Зрештою, і США ставить перед собою нелегке завдання – підтримати Україну, не псуючи стосунки з Росією, а покращуючи їх.
"Усі вважають, що добрі відносини між США та Росією будуть позитивним фактором для України й для інших країн регіону" - відзначив в інтерв’ю УНІАН заступник Держсекретаря США Джеймс Стайнберг, який перебував цими днями з візитом в Україні.
Експерти переконані, і це зазначено в їхній доповіді, що "Вашингтон повинен бути відвертим з Києвом щодо того, на яку підтримку Україна може сподіватися в протистоянні з Росією, і водночас застерегти Москву, що зусилля росіян дестабілізувати Україну нестимуть ризик для відносин Росії із Заходом".
І хоча, як сказав Стівен Пайфер під час відео-конференції, "останні місяці ми подавали чіткі сигнали Москві, що США буде співпрацювати з Україною", проте "відвертих" та конкретних месиджів з боку Барака Обами та його адміністрації, про які йшлося в експертній доповіді, Україна ще не отримала. І тут слабким виправданням виглядають посилання на велику зайнятість адміністрації Обами іншими питаннями американської зовнішньої політики.
Зрештою, не відбувся й рекомендований експертами візит Держсекретаря США в Україну Гілларі Клінтон. Про візит Обами взагалі поки що не йдеться, американський президент в першу чергу збирається відвідати Росію.
Натомість до Києва прибув її заступник Джеймс Стайнберг, місія якого, судячи з усього, полягала не стільки в представленні політики США щодо України, як у тому, щоб вислухати українську сторону.
"Передусім я б хотів почути з перших вуст від ваших лідерів про ті виклики, проблеми, котрі, як вони вважають, сьогодні актуальні, і яким чином, на їхню думку, можна було б працювати Україні та США разом, щоб дати відповідь на ці виклики не тільки в Україні, а й у регіоні й цілому світі" - зазначив пан Стайнберг в інтерв’ю УНІАН.
Про цінність співпраці Ющенка і Тимошенко
Певною мірою у тому, що США не поспішають конкретизувати свої стосунки з Україною, є вина і самого Києва. Американські експерти відверто вказують на те, що причиною багатьох проблем, і внутрішніх, і зовнішніх, є непорозуміння між українським президентом та прем’єр-міністром.
"Гостра політична ворожнеча між президентом Віктором Ющенком та прем’єр-міністром Юлією Тимошенко – колишніми соратниками в Помаранчевій революції – здебільшого паралізувала процес прийняття політичних рішень" - йдеться у доповіді Брукінгс Інституту.
Експерти вважають, що навряд чи Ющенко і Тимошенко подолають ці суперечності самотужки, а тому Вашингтон не повинен тут залишатися осторонь і має спробувати допомогти. Саме для цього експерти рекомендували Гілларі Клінтон разом з із Генеральним секретарем Ради Європейського Союзу - Верховним представником ЄС з питань зовнішньої політики та безпеки Хав'єром Соланою відвідати Україну, щоб донести спільну американсько-європейську позицію.
Також експерти вважають за необхідне відновити роботу Двонаціональної комісії, яка існувала у 1996-2000 роках і мала назву "Кучма-Гор". Вона може послужити певною площадкою для примирення. Для того, щоб не виникало питання, хто представлятиме Україну, експерти пропонують поділити повноваження української сторони між президентом та прем'єром. "Цей механізм дозволить українській стороні виробити спільну позицію серед представників виконавчої влади", - сказавСтівен Пайфер під час відео-конференції.
Хоча нема впевненості, що цього можна досягти в реальності. Адже, як відомо, під час свого недавнього візиту до США секретар РНБОУ Раїса Богатирьова піднімала питання про відновлення роботи цієї комісії, але тоді йшлося про одноосібну участь президента з української сторони.
Разом з тим заступник Держсекретаря США Джеймс Стайнберг в ході свого візиту в Україну відзначив "важливість і цінність тих моментів, коли вдавалося досягти згоди між президентом Ющенком та прем’єр-міністром Тимошенко, зокрема в ухваленні рішень щодо другого траншу кредиту МВФ, а також – щодо транзиту енергоресурсів з ЄС".
"Ми б хотіли й у майбутньому бачити такого роду співпрацю, аби приймалися важливі рішення й Україна йшла вперед" - сказав він в інтерв’ю УНІАН.
Проте експерти Брукінгс Інституту переконані, що "Вашингтон не може собі дозволити розкоші чекати", поки "влада в Києві об’єднається", адже "за відсутності серйозного заангажування США, ситуація в Україні вірогідно погіршиться і тоді вимагатиме більшої уваги американців у майбутньому".
Про дефолт, якого не буде
Окрім рекомендацій адміністрації Обами, під час відео-конференції прозвучав ще один важливий для України месидж, який не можна оминути увагою. Андерс Аслунд, який восени минулого року застерігав Україну від дефолту, тепер більш оптимістичний в оцінках української економіки. "Уряд зробив важливі речі, поставившись до цього питання серйозно. Ситуація зараз краща, ніж півроку тому. Є позитивні зрушення в економіці України" - сказав експерт.
На його переконання, Україну віддалили від дефолту деякі дії, направлені на стабілізацію ситуації, зокрема йдеться про отримання кредиту МВФ, стабілізацію курсу валют та перші кроки щодо подолання кризи у банківському секторі.
Не поскупився на компліменти уряду і заступник Державного секретаря США. Джеймс Стайнберг під час зустрічі з Юлією Тимошенко заявив, що "уряд України розуміє виклики світової фінансової кризи і знає як її долати", а також, що "на прикладі дій вашого уряду ми побачили, що у вас є розуміння того, наскільки непростими є існуючі виклики і готовність до вирішення існуючих питань".
Хочеться лише сподіватися, що ці заяви не спровокують хвилю ревнощів з боку секретаріату президента і не стануть приводом для нового витку протистояння.
Змагання месиджів
Насамкінець треба зазначити, що широке представлення в Україні доповіді Брукінгс Інституту є важливим з огляду на ось які моменти.
По-перше, ця фахова експертна доповідь (адже ніхто не сумнівається у компетентності згаданих вище експертів) дозволяє зрозуміти, як світ оцінює ситуацію в Україні.
По-друге, доповідь дозволяє самим українцям оцінити виклики, які стоять перед країною, та ті можливості, які дозволяють протистояти цим викликам. Як зазначив Борис Тарасюк, доповідь матиме практичну потребу не лише в адміністрації США, а й в експертному середовищі України і в українських дипломатичних колах.
По-третє, вона може служити для українських аналітичних центрів прикладом того, як можна впливати на позицію свого уряду. Більше того, окремі месиджі із цієї доповіді можна було почути і в заявах заступника Держсекретаря США Джеймса Стайнберга (наприклад, про співпрацю України з міжнародними фінансовими інституціями чи НАТО тощо) під час його візиту в Україну.
За словами Стівена Пайфера Стайнберг ще раніше позитивно оцінив цю доповідь, зазначивши, що вона містить те, що поділяє уряд США.
По-четверте, чи не найважливіше. Доповідь Брукінгс Інституту є достатньо проукраїнською, і фактично складає альтернативу іншій, проросійській, доповіді, широко розрекламованій в Україні й розробленій комісією з питань вивчення політики США щодо Росії, яку очолюють колишні сенатори Гарі Харт та Чак Хейгел.
Автори цієї доповіді закликали Барака Обаму припинити підтримувати прагнення України і Грузії вступити до НАТО, щоб поліпшити відносини з Росією.
Правда, в своєму прощальному інтерв’ю посол США Вільям Тейлор запевнив, що ця доповідь не матиме впливу на визначення політики американського уряду щодо України.
"Ніхто з тих, хто готував цю доповідь не працює в чинному американському уряді. І ті рекомендації, що, принаймні, стосуються відносин України та США, не взяті до уваги у теперішній адміністрації Барака Обами" - сказав він.
"З іншого боку, - додав пан Тейлор, - посол Пайфер, Андерс Аслунд, Джонатан Елкінд, якщо бути відвертим, набагато краще знають Україну і насправді мають вплив на здійснення політики США щодо України".
Прикрим є лише те, що у цій змагальності послань Україна займає пасивну позицію. І президентські вибори, що наближаються, не сприятимуть виробленню єдиної позиції в українській владі щодо багатьох питань української зовнішньої політики.