В Україні протягом року знизилася кількість людей, задоволених якістю надання адмінпослуг, і збільшилася кількість незадоволених
В Україні протягом року знизилася кількість людей, задоволених якістю надання адмінпослуг, і збільшилася кількість незадоволених.
Про це свідчать результати опитування, проведеного фондом "Демократичні ініціативи" спільно з Центром Разумкова.
Позитивно якість надання адміністративних послуг загалом оцінюють лише 5% населення, що на 7% менше, ніж у 2013 році. Водночас частка тих, хто вважає якість надання послуг поганою, зросла з 32% до 40%.
Ще 35% оцінюють надання адмінпослуг задовільно – приблизно на рівні минулого року (33%).
У 2014 році за адміністративними послугами зверталися 46,5% громадян України. Серед тих, кому доводилося особисто звертатися до органів влади за певними адмінпослугами, також переважають негативні оцінки: обслуговуванням та наданими послугами незадоволені 60%, а задоволені – 30,5%.
Рівень задоволеності громадян обслуговуванням у конкретних установах засвідчує їхнє неоднозначне ставлення до роботи таких установ. Зокрема, інстанції з оформлення субсидій та інших видів соцдопомоги найчастіше згадувалися як серед тих установ, роботою яких громадяни задоволені (22%), так і серед тих, діяльність яких населення вважає незадовільним (21%).
Серед позитивних елементів при наданні послуг найчастіше згадувались: чіткі пояснення (23,5%), коректність поведінки посадових осіб (19,4%), зручні години прийому (16%). Воднораз 35% громадян, що зверталися за отриманням адмінпослуг, не змогли визначити жодного позитивного елемента в обслуговуванні.
Серед основних негативних моментів найчастіше зазначали таке: великі черги (42%), відсутність чітких пояснень і необхідність відвідувати установи кілька разів (30%), тяганина із розглядом справи (28%), необхідність ходити до інших інстанцій (20%), а також купувати бланки і сплачувати за якісь "додаткові послуги" (19%).
Давати хабарі протягом останніх 12 місяців задля отримання адмінпослуг доводилося 11% населення – стільки ж було зафіксовано і під час опитування у березні 2013 р. Поряд з цим зменшилася частка тих, хто хабарі не давав – 71% (2013 р. – 76%), але водночас зросла частка тих, хто не захотів відповідати на це запитання, – 18% (2013 р. – 13%).
29% населення вважають, що люди дають хабарі тому, що "так простіше і легше вирішити їхні проблеми", але порівняно з 2013 роком поширеність такого пояснення зменшилася на 6%. На другому місці – твердження, що хабарі – "це вже норма нашого життя". Так вважають 21,5% (ця мотивація також зменшилася порівняно з 2013 р. – на 5%).
17% населення зазначають, що люди дають хабарі, бо від них це вимагають, і ще 13% пояснюють дачу хабара тим, що чиновники нічого не роблять, аби розв’язати питання, хоча відкрито хабар і не вимагають.
Переважна частина населення і досі не знайома з діяльністю державної чи місцевої влади у сфері надання адміністративних послуг, але частка необізнаних щодо цього громадян скоротилася порівняно з 2013 р. із 67% до 59%.
Натомість істотно зросла частка тих, хто знає про створення центрів надання адміністративних послуг (з 8% – до 21%) та створення офіційних веб-ресурсів щодо адмінпослуг (з 4% – до 9%).
Дослідження проводилося з 19 по 24 грудня 2014 року. Опитано було 2008 респондентів віком від 18 років у всіх регіонах України, за винятком АР Крим. Теоретична похибка вибірки – 2,3%.