Валерій ІВАНОВ: Симетричні дії в інформаційній війні – завідомо програшні
Не слід перебільшувати значення російського мовлення і вплив його на телеглядача, тому що в Україні традиційним є дивитися українські канали. Таку думку під час круглого столу «Україна під прицілом російських ЗМІ. Проблеми інформаційної безпеки України» висловив президент Академії Української Преси, професор, д. ф. н. Валерій Іванов. Експерт вважає, що дивитись українські канали – це традиція, а люди не поривають з традицією. «При сприйнятті інформації люди виходять зі своїх установок, і ці установки дуже важко змінити, – каже Валерій Іванов. – А тому те, що відбувається зараз уже не з російського, а з українського боку щодо відключення російських каналів, важко назвати успішними діями. Ми намагаємося вести інформаційну війну за допомогою симетричних дій – в Криму відключають українські канали, значить ми відключимо російські; там труднощі з перебуванням журналістів, значить і ми їхніх журналістів-провокаторів виженемо. Це завідомо програшний шлях», – каже експерт з мас-медіа.
Валерій Іванов переконаний – небажання жителів Сходу і Криму дивитися українські канали є результатом того, що значна частина тамтешніх людей вважає, що їхню точку зору українські медіа не презентують. А українські ЗМІ, тим часом, вибрали логіку війни, хоч в даному разі не може бути противника, адже ці так звані «чужі» це теж громадяни України. «Справа в тому, що російські медіа діють на чужій території, з чужою аудиторією, їм легше, – пояснює свою думку експерт. – Для українських медіа тут всі свої, і ось ці «чужі» – теж громадяни України. І з ними треба працювати. Їх потрібно перетягувати на свій бік».
Вихід Валерій Іванов бачить у тому, щоб якомога ширше представляти інтереси тих, хто живе на сході і півдні України. «Ці люди повинні бачити, що до них прислухаються, що їхні погляди артикулюються, що вони представлені в медійному полі і є громадяни цієї країни. До них не має застосовуватися інвективна лексика – ось ці «тітушки», а ці – революціонери. Це такі самі люди, які і решта, що виходять зі своїми вимогами, заслуговують на те, щоб їхні вимоги були артикульовані», – наголосив Валерій Іванов.
Він також нагадав, що у нинішній інформаційній війні медіа почали забувати про свої базові стандарти. Адже аудиторія не прощає, коли, приміром, в ефір чи на газетні шпальти потрапляє неперевірена інформація з посиланням на соціальні мережі, коли в ЗМІ закидається вигадана інформація, такі собі фейки. Гребують журналісти і таким звичним у західному медійному просторі «вибаченням і виправленням» своїх помилок.
Основною умовою в інформаційній війні, яка нині розв'язана в Україні, на думку Валерія Іванова, має стати адекватний баланс інформації. «Необхідне подання точок зору всіх людей, які живуть у цій країні. Цю країну потрібно «витягувати» і робити з неї єдине ціле. А це без участі медіа неможливо», – підсумував експерт.