Медіа
Перегляди: 2622
1 лютого 2019

Вибори президента: як правильно читати рейтинги?

Як інтерпретувати соціологічні рейтинги в передвиборчий період і на що звертати увагу? Директор фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна розповіла Громадському на що треба звертати увагу виборцям, аналізуючи дані опитувань різних фірм.

 

Де і кого опитували? Виборцям потрібно звертати увагу, чи опитування охоплюють населення всієї країни, або лише окремих регіонів. «Головна відмінність професійних від непрофесійних опитувань — це вибірка, вона повинна репрезентувати все доросле населення країни у відповідності до структур населення, опитується певна кількість чоловіків і жінок, людей різного віку» — пояснює соціологиня, директорка фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна

Хто замовник?  Фінансувати опитування може приватна фірма, грантова організація, чи політична партія. «Власник опитувань є замовником, він може розпоряджатись своєю власністю як вважає за потрібне, може публікувати результати, може не всі результати публікувати, може закрити цю інформацію, але він не може самі результати якось змінювати», – зазначає Ірина Бекешкіна.

Які є маніпуляції? Якщо перед питанням про рейтинги стоять навідні питання про кандидата, наприклад про публікації, в яких висвітлювався той чи інший кандидат — це маніпуляція. Або якщо запитання підштовхує до відповіді, воно теж маніпулятивне. «Це видно, наприклад коли запитують, як ви вважаєте чи треба Україні ставати членом НАТО, якщо це призведе до погіршення стосунків з Росією», — говорить Ірина Бекешкіна

Хліб соціолога — його професіоналізм? Довіра людей до опитувань формується на репутації, якщо соціологічна компанія допустила маніпуляцію, її рейтинг падає. «Будь яка професійна соціологічна структура не буде втрачати своєї репутації, репутація — це все в нашому світі. Можна одного разу нагодувати споживача поганою ковбасою, але потім її ніхто не буде купувати», – Ірина Бекешкіна.