Заява Громадської ради при МЗС України стосовно подальших кроків у рамках врегулювання російсько-українського конфлікту на Донбасі

Події
Перегляди: 1600
24 квітня 2020

Ситуація довкола переговорного процесу щодо врегулювання російсько-українського конфлікту на Донбасі визначається агресивними спробами Росії нав’язати власну логіку та сценарій реалізації Мінських домовленостей. Ця логіка полягає у фактичній «придністровізації» конфлікту через визнання Україною маріонеткових адміністрацій окупованих Росією територій Донбасу стороною конфлікту, початок прямих переговорів між Києвом та маріонетковими адміністраціями, закріплення за Росією статусу посередника. Це, у свою чергу, веде до уникнення Росією покарання за скоєння міжнародно визнаної агресії  проти України та інших воєнних злочинів в Україні. 

Формально, Росія обґрунтовує свою позицію положеннями Мінських домовленостей. Зокрема, рішення ТКГ від 11 березня про заснування Консультативної ради з представниками ОРДЛО, базується на тексті «Комплексу заходів по виконанню Мінських угод» від 12.02.2015 року (тобто, так званого Мінську-2). У пункті 9 «Комплексу заходів» йдеться про те, що відновлення повного контролю над державним кордоном України має початися в перший день після місцевих виборів і завершитися після всеосяжного політичного врегулювання за умови виконання пункту 11 в консультаціях і за погодженням з представниками ОРДЛО в рамках Тристоронньої контактної групи. 

Між тим, статус Мінських угод та переговорів довкола них у правовому полі України є сумнівним і базується радше на політичних домовленостях між представниками України з країною-агресором – Росією та посередниками – ОБСЄ, Францією та Німеччиною, аніж на процедурах, закріплених Законами та іншими нормативно-правовими актами України.

Натомість, відповідно до законодавства України (Закон Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях від 18.01.2018 року), Росія чинить злочин агресії проти України та здійснює тимчасову окупацію частини її території за допомогою збройних формувань РФ, а також за допомогою окупаційної адміністрації РФ, яка узурпувала виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України. Це означає, що, відповідно до законодавства України, прямо заборонено визнання будь-яких органів влади так званих «ЛДНР» чи «ОРДЛО» чи ведення з ними переговорів та консультацій. Усі переговори щодо забезпечення прав та інтересів громадян України на окупованій території, а також щодо припинення збройної агресії повинні вестись виключно з Росією, як країною-агресором. 

В той же час, Україна має безумовне право самостійно створювати будь-які органи, організації та структури, котрі мають за мету забезпечення прав громадян України, які проживають чи проживали на окупованій території. В тому числі, Україна може самостійно створити Консультативну раду, до якої можуть увійти представники України, представники окупованих територій (відібрані Україною, у тому числі із числа тимчасово переміщених осіб), а також представники Франції та ФРН. Природно, що створення Україною такої Консультативної ради має відбуватися без узгодження з країною-агресором. Це відповідає і нормам міжнародного права, і вимогам законодавства України. При цьому, Україна може наполягати саме на такому форматі реалізації ідеї створення та функціонування Консультативної ради в рамках ТКГ. 

Враховуючи вищесказане, Громадська рада при МЗС закликає Президента України, Верховну Раду України, Кабінет Міністрів України, МЗС України:

– Виключити порушення законодавства України стосовно визнання Україною будь-яких органів влади так званих «ЛДНР» чи «ОРДЛО» чи ведення з ними прямих переговорів та консультацій.

– Провести додатковий аналіз можливих наслідків реалізації алгоритмів, закладених в Мінські домовленості, а також їх відповідність національним інтересам України. Провести обговорення цих питань за участі як урядових, так і неурядових аналітичних центрів та громадських організацій.

– Розглянути можливість створення Консультативної ради за участі громадян України з окупованих територій (визначених Україною без узгодження з країною-агресором) для її функціонування в процесі врегулювання російсько-українського конфлікту на Донбасі. 

– Наполягати на включенні Консультативної ради, створеної за вказаним алгоритмом, до роботи в ТКГ. 

– Розглянути можливість розширення функцій Консультативної ради, створеної зазначеним чином, з метою всеосяжного захисту прав громадян України на окупованих територіях.

– Започаткувати механізм постійного інформування та консультацій з громадськістю стосовно стану переговорів в рамках ТКГ та інших питань, що стосуються врегулювання російсько-українського конфлікту.

Громадська рада при МЗС України

Підписант від   Фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва – Олексій Гарань, член Громадської ради при МЗС, науковий директор Фонду "Демократичні ініціативи".

Останні новини з категорії Події

Українській національній ідентичності загрожує російська імперіалістична асиміляція – експерти

Тези круглого столу "Як українці повертаються до своєї ідентичності"
17 листопада 2024

Що дає надію на ефективність повоєнного відновлення України

Аналітикиня "Демініціатив" презентувала дані досліджень, здійснених на замовлення «Вікна Відновлення»
14 листопада 2024

Ключову роль у відновленні України відіграватимуть пересічні громадяни – Владислава Зновяк представила дані опитування громадської думки на Форумі Re:Open Zakarpattia

На Закарпатті відбувся 5-й форум ідей та рішень Re:Open Zakarpattia, де Фонд "Демократичні ініціативи" представив дані опитування громадськ...
13 листопада 2024

Рівень обізнаності громадян України щодо історії країни – експертне обговорення результатів соцдослідження

У суспільстві зберігається значний інтерес до історії, а також зростає підтримка українців до державної політики у сфері відновлення та збер...
28 жовтня 2024