Коментарі
Перегляди: 1954
22 травня 2017

Державне фінансування для опозиційних партій: справедливість чи вседозволеність?

Олексій Сидорчук

Політичний аналітик фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва

18 травня Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) прийняло рішення перерахувати бюджетні кошти двом парламентським партіям – «Батьківщині» та «Опозиційному блоку». У той як час як «Батьківщина» отримувала бюджетні субсидії і раніше, для «Опозиційного блоку» ці кошти стануть першими з часу запровадження державного фінансування в Україні.

Рішення НАЗК можна оцінювати по-різному. З одного боку, відмова надавати державні кошти двом головним опозиційним партіям, коли всі інші парламентські політичні сили отримують бюджетні кошти, виглядає несправедливою. З іншого боку, у фінансових звітах обох партій можна побачити порушення, що є підставою для відмови в наданні їм державного фінансування.

У звітах «Батьківщини», згідно з результатами спільного розслідування громадського руху «Чесно» та НАЗК, відображено фіктивні внески: на користь цієї партії нібито перераховували кошти особи, які про це нічого не знають. Незважаючи на встановлення таких фактів, НАЗК не зміг довести справу до логічного кінця. На початку квітня двоє з чотирьох членів НАЗК відмовилися підтримати висновок про наявність злочину в діях «Батьківщини». Тоді головною причиною цього став гострий конфлікт між членами НАЗК, який поділив цей орган на два табори і регулярно заважає його ефективній роботі.

Натомість, у звітах «Опозиційного блоку» журналісти-розслідувачі помітили, що компанії, які жертвували кошти на користь партії, записані на підставних осіб, що приховує їхній зв’язок із олігархами Рінатом Ахметовим і Вадимом Новінським. Однак НАЗК не знайшла жодних порушень у таких діях «Опозиційного блоку», що стало формальною причиною надати цій партії державні кошти.

Очевидно, що найкращим виходом із ситуації була би однаково пильна увага з боку НАЗК до всіх партій, що претендують на державне фінансування, адже серйозні порушення можна відшукати і в провладних партій. Наприклад, рух «Чесно» також помітив, що у 2016 р. партія «Народний фронт» приховала інформацію про щонайменше мільйон гривень, витрачених на джинсу (приховану рекламу) в ЗМІ. НАЗК і в цьому випадку не доклало зусиль, аби ретельно перевірити отриману інформацію, хоча доведення цього факту було би цілком достатньо, аби позбавити «Народний фронт» права на державну підтримку.

Загалом нинішня ситуація багато в чому зумовлена обмеженою спроможністю НАЗК ефективно перевіряти партійні звіти. Однак якщо нестачу кадрів і ресурсів для такої перевірки можна компенсувати зусиллями громадянського суспільства і ЗМІ, то брак уваги НАЗК до фінансів правлячих партій може свідчити і про його вразливість до політичного тиску. Остання проблема – особливо серйозна, адже від здатності НАЗК стати незалежною інституцією та уникати політичних мотивів у своїй діяльності великою мірою залежатиме доля усієї реформи партійних фінансів.

 

Останні новини з категорії Коментарі

Переговори про призупинення війни: бути чи не бути

Попри дедалі активніші розмови про можливість переговорів про призупинення війни, політичні рішення про мир залишаються недосяжними. Чому? П...
17 січня 2025

Трамп не зможе скасувати санкції проти РФ чи вийти з НАТО без згоди Конгресу – Тарас Жовтенко

Тарас Жовтенко нагадує, що президент США не може одноосібно ухвалювати ключові рішення у зовнішній політиці, такі кроки потребують згоди Кон...
15 січня 2025

Останній Рамштайн Байдена та чому Європа не хоче миротворців на війні в Україні коментар Тараса Жовтенка

Тарас Жовтенко про останню зустріч Рамштайн за каденції Джо Байдена, заяву Зеленського в Німеччині щодо розміщення іноземних миротворців в У...
13 січня 2025

Які уроки з досвіду Ліги Націй може засвоїти ООН? – Олексій Гарань про історичні паралелі

Про проахунки Ліги Націй і як ООН може уникнути тих самих помилок – в інтерв'ю Українському радіо розповів Олексій Гарань
13 січня 2025