Коментарі
Перегляди: 2408
10 травня 2018

Фейкові рейтинги впливають на спонсорів, а не виборців – Бекешкіна

Нещодавно директорка Фонду “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучеріва Ірина Бекешкіна заявила, що в Україні вже почалася виборча кампанія. Вона аргументувала це тим, що у ЗМІ, причому навіть в Інформаційних агенціях, з’явилися неправдиві результати соціологічних опитувань, нібито проведені фейковими фірмами. У коментарі “Українському інтересу” пані Ірина пояснила, навіщо комусь платити за несправжні рейтинги та як їх розпізнати.

Фейкові рейтинги – явище не нове. Вони постійно з’являються під час будь-якої виборчої кампанії. До слова, це доводить, що наша реальна соціологія непідкупна. Адже, здається, простіше заплатити за рейтинг певній соціологічній компанії, яка має певну репутацію і давно працює в Україні. Але не виходить. Тому люди і опускаються до фейкових опитувань.

Що нового цього року? Новина, яка розповідає про результати опитування, нібито з’являється на закордонному сайті з посиланням на іноземних соціологів. Це роблять для того, щоб підвищити довіру до інформації.

Однак, на думки виборців опитування хоч і впливають, але не вирішальним чином, а більше, як казав один політтехнолог, на спонсорів. Тобто – якщо у партії чи кандидата є шанси, то з’являться й фінанси.

Відрізнити справжній рейтинг від фіктивного дуже просто. Наприклад, я побачила новину. У ній посилалися на аналітичний центр, який нібито проводив це дослідження. Там було написано, що це “Брюссельсько-Український дослідницький інститут”. Відразу питання: а хто тоді в Україні опитував людей? Очевидно, що ніхто не буде відправляти до нас десант з 200 інтерв’юерів, щоб вони спілкувалися з жителями різних куточків країни. Значить, дослідження мала здійснити українська фірма. А яка? Жодних посилань. А потім виявила, що й такого «інституту», на який посилаються немає. Фікція.

Тобто, для початку ви маєте перевірити сайт компанії, що проводила опитування. Якщо сайту немає, то і фірми немає.

Ще один фактор: під час останньої виборчої кампанії у фейкових опитуваннях посилалися на громадські організації. Але ГО не можуть проводити опитування. Щоб зробити загальнонаціональне дослідження, треба мати загальнонаціональну мережу. Єдина організація, яка її має – це Центр Разумкова.

Якщо говорити про загальнонаціональні опитування, то у нас вже є відомі соціологічні фірми. Ви спитаєте: “А що, не може з’явитися хтось новий?”. Звичайно, може. Але про це відразу дізнаються інші соціологи. Процес створення нової компанії триватиме кілька місяців і він не залишиться непоміченим.

Такі фейкові рейтинги з’являтимуться і надалі. І це не має жодного відношення ані до соціології, ані до соціологів. Головне питання в тому, що ЗМІ публікують новини з неправдивими рейтингами. Вони відповідають за це. Тому журналістам треба детальніше перевіряти інформацію. Хоча б дивитися, чи існує ця, начебто, соціологічна фірма і чи вона взагалі проводила якісь опитування до цього?

Останні новини з категорії Коментарі

Паризькі зустрічі: США «умивають руки» – Тарас Жовтенко

Тарас Жовтенко аналізує новий етап дипломатичних зусиль США, Європи та України щодо врегулювання війни
18 квітня 2025

Нам треба думати про те, що вигідно Україні – і не боятися «червоних ліній» Кремля – Олексій Гарань

Якими можуть бути форми військової присутності Заходу в Україні та як на це може відреагувати Кремль — пояснює професор політології Олексій...
17 квітня 2025

Чи втримає Європа Молдову та Румунію: Маріанна Присяжнюк про потенційний вплив Росії на вибори у цих країнах

Маріанна Присяжнюк пояснила, як Росія через старі й нові обличчя формує проксі-вплив у Молдові та Румунії і які ризики це несе для регіону т...
16 квітня 2025

Європа не запитуватиме Росію, що їй прийнятно чи неприйнятно: Путіна поставлять перед фактом – Тарас Жовтенко про розгортання європейських армій в Україні

Тарас Жовтенко про рекордне фінансування військових потреб України, перспективу розгортання європейських сил стримування в Україні та ін.
15 квітня 2025