Коментарі
Перегляди: 2330
12 грудня 2019

Путін і Зеленський поговорили. Що чекає на Донбас?

Підсумок Нормандського саміту такий: зради не відбулося. Є певний рух вперед, майбутнє невідоме, а небезпеки лишаються

 

Олексій Гарань,
науковий директор
Фонду "Демократичні ініціативи"
імені Ілька Кучеріва

Оригінал на "Новом времени"

 

Відбулось те, що передбачали більшість експертів, і про що говорив Пристайко, коли згадував заздалегідь підготовлене комюніке. Ми знали, що буде схвалено процес розведення військ, визначать ще кілька ділянок, і йтиметься про обмін полоненими. До цього можна ще додати діяльність СММ ОБСЄ: було ще раз підкреслено, що місія матиме доступ до всього Донбасу, тобто і до ОРДЛО, і повинна працювати 24/7, як важливо підмітила Меркель.

Та насправді це все ті речі - за винятком розведення військ — про які йшлося з 2014 року. І перемир’я мало вступити в силу не з нового 2020 року, а ще у вересні 2014-го. І згідно з Мінськом-2 мав відбутись, і дуже швидко, обмін полоненими. Тож попри запевнення в тому, що процес зрушиться, гарантій немає: домовленості зривалися часто. Три бійця загинуло під час саміту, що є доволі показовим негативним символом: переговори йдуть, а в цей час відбуваються обстріли.

Під час саміту ми також відмітили різницю в підходах до питання виборів і контролю над кордоном. Думаю, команда Зеленського дійсно усвідомила червоні лінії, які накреслювались як попередньою владою, так і громадською думкою. Акції «Ні капітуляції!» зіграли свою позитивну роль. Зеленський побачив спротив, і разом з командою більш прискіпливо придивився до цих питань, що дозволило зайняти більш жорстку позицію на переговорах. Формально Путін посилається на записане в Мінську-2: Україна отримає контроль над кордоном наступного дня після виборів. А українська позиція, зокрема попередньої влади, полягала в тому, що це треба переглядати, і що як не український, то міжнародний контроль має бути до виборів. Дуже цікаво, що тут Меркель, на відміну від Путіна, сказала, що Мінські домовленості є гнучкими і їх можна переглядати. Це очевидний реверанс в український бік.

Ми чули, що зараз розпочнуть роботу радники та міністри, і за 4 місяці має відбутися саміт в Берліні - хоча це ще питання. Бо на відміну від таких технічних моментів як розведення сил на місцях, питання виборів і контролю за кордоном політично є дуже принциповими і вагомими. Тож не виключаю, що ситуація застопориться.

З негативного я би відмітив закон про особливий статус ОРДЛО: згідно з комюніке, тепер його приймуть на постійній основі. Про це йшлось ще у Мінську-2, тож це спадщина ще попередньої влади, але зараз ми заново це зафіксували і я бачу тут небезпеки. Так як незрозуміло, як виглядатиме цей закон і що значить, що ми зафіксуємо його на постійні основі. За кілька днів до саміту помічник президента Андрій Єрмак під час виступу в Chatham House сказав, що ОРДЛО може скористатись тими ж перевагами, що й інші регіони України в умовах децентралізації. Тобто що відбудуться конституційні зміни і всі регіони отримають додаткові права — і це нормальне трактування Мінських домовленостей. Однак далі Єрмак сказав, що ОРДЛО може отримати і додаткові конституційні уповноваження — і тут виникає знак питання. По-перше, чи значить це, що нова влада збирається зафіксувати це в Конституції, що може викликати масові акції протесту? Більше того, я далеко не певен, що набереться необхідні дві третини в парламенті, так як громадська думка достатньо чітко виступає проти закріплення особливого статусу в Конституції. І друге, сама ідея про те, що «особливості місцевого самоврядування» будуть прописані в законі, що діятиме на постійній основі - теж викликає запитання. Наша влада клянеться і божиться, що ніякої федералізації та автономії не буде. Але як по-іншому назвати те, коли певні регіони отримують додаткові права, хоча єдине, що їх відрізняє від інших — це досвід перебування під окупацією Росії?

Усе це може створити дуже небезпечний прецедент. На мою думку, нас чекає дуже жорстка дипломатична боротьба. Не виключаю, що де-факто команда Зеленського повернеться до лінії, яку проводив Порошенко, і позиція команди щодо виборів та особливого статусу ставатиме все жорсткішою. Я пам’ятаю, як на Київ тиснули в 2015-му, на початку 2016-го, і як Порошенко разом з депутатами пояснювали, що не можуть піти на запропоноване, оскільки немає більшості в парламенті, й проти виступає громадська думка. Так усе і зависло. Не виключаю, що зараз буде те ж саме.

Тому мій прогноз такий: закон про особливості місцевого самоврядування, який діє до 31 грудня, завтра пролонгують. І, радше за все, у нинішньому вигляді, так як часу на переробку немає - це, до речі, теж вимога Росії. Ну а далі вже нова влада вноситиме правки. Які саме — це вже питання.

Останні новини з категорії Коментарі

Переговори про призупинення війни: бути чи не бути

Попри дедалі активніші розмови про можливість переговорів про призупинення війни, політичні рішення про мир залишаються недосяжними. Чому? П...
17 січня 2025

Трамп не зможе скасувати санкції проти РФ чи вийти з НАТО без згоди Конгресу – Тарас Жовтенко

Тарас Жовтенко нагадує, що президент США не може одноосібно ухвалювати ключові рішення у зовнішній політиці, такі кроки потребують згоди Кон...
15 січня 2025

Останній Рамштайн Байдена та чому Європа не хоче миротворців на війні в Україні коментар Тараса Жовтенка

Тарас Жовтенко про останню зустріч Рамштайн за каденції Джо Байдена, заяву Зеленського в Німеччині щодо розміщення іноземних миротворців в У...
13 січня 2025

Які уроки з досвіду Ліги Націй може засвоїти ООН? – Олексій Гарань про історичні паралелі

Про проахунки Ліги Націй і як ООН може уникнути тих самих помилок – в інтерв'ю Українському радіо розповів Олексій Гарань
13 січня 2025