Коментарі
Перегляди: 1919
29 травня 2017

Три кроки, аби вибори в Україні набули значення

Політичний аналітик Фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва для Українського інтересу
 
 Останнє соціологічне опитування, проведене Центром Разумкова, вкотре підтвердило сумний факт: українці не довіряють жодному владному інституту, окрім армії та Національної гвардії.

Здавалось би, парадокс: громадяни самі обрали Парламент і Президента, які сформували всю владну вертикаль у країні, однак довіра до них зникла ще наприкінці 2014 р. – менше ніж за рік після виборів. Проблема, вочевидь, у самих виборах, які не можуть забезпечити реальне представництво інтересів громадян. Українці, хоч і віддають свої голоси, однак здебільшого переконані, що вибори все одно нічого не змінять. Підстави для цього є.

Вибори вже давно стали змаганням між обмеженим колом груп інтересів, що зуміли сконцентрувати у своїх руках економічні та політичні ресурси протягом 1990-х – 2000-х рр. Справді нові політичні сили, які бажають будувати політику в державі на інших засадах, позбавлені шансів потрапити до парламенту чи висунути сильних кандидатів на посаду глави держави. Домінування грошей і адміністративного ресурсу в політиці заважають виборам стати справнім актом волевиявлення громадян. Аби розірвати порочне коло, група народних депутатів за підтримки представників громадянського суспільства та міжнародних організацій у 2015 р. зуміла пролобіювати ухвалення закону про фінансування партій. Створена ним модель покликана обмежити вплив олігархів на партії і зробити їх прозорішими та більш підзвітними перед власними виборцями. Функціонування нового закону зіткнулося з багатьма проблемами, але пильна увага громадськості до його виконання вже дає певні зрушення: парламентські партії поступово починають ставати відкритішими та відмовлятися від найнахабніших способів незаконного фінансування. Проте самої лише зміни правил фінансування партій замало. Аби обмежити роль грошей у політиці та на виборах, необхідно зламати систему, в якій результати голосування прямо залежать від кількості витрачених коштів.

Згідно з даними Громадянської мережі “Опора”, близько 90% усіх своїх коштів партії, що перемогли на виборах 2014 р., використали на політичну рекламу – переважно на телебаченні. Політична реклама у ЗМІ по-українськи – банальне загравання з інстинктами виборців, що не несе жодного смислового навантаження. Найгірше, що така стратегія виправдовує себе: згадаймо стрімке зростання рейтингу «Народного фронту» напередодні виборів 2014 р., що відбулося завдяки агресивній рекламі на телебаченні та біл-бордах. Вже через рік після виборів рейтинг партії впав до рівня статистичної похибки. Заборона чи бодай обмеження політичної реклами на виборах поки не знаходить підтримки серед парламентських партій – зі зрозумілих причин. У 2015 р. було розроблено два альтернативні законопроекти на цю тему, однак жоден із них так не потрапив до сесійної зали. З того часу ця проблема випала з поля зору парламенту, однак її важливість складно переоцінити. Здешевлення виборів ніколи не відбудеться без повної або часткової заборони політичної реклами у виборчий період.

Лише в такому разі нові політичні сили зможуть почувати себе у відносно рівних умовах із великими партіями та олігархічними групами інтересів. Зрештою, встановити справжній зв’язок між громадянами і народними обранцями практично неможливо і без зміни нинішньої виборчої моделі. Чинна змішана система поєднує в собі найгірші риси обох виборчих типів: пропорційного і мажоритарного. Пропорційний компонент передбачає “закриті” партійні списки, де виборці не мають ніякого впливу на перелік кандидатів, яких висувають партії. Така система сприяє купівлі місць у прохідних частинах списків, руйнує внутрішньопартійну демократію та відчужує виборця від обраної ним партії. Мажоритарна складова, натомість, стимулює підкуп виборців та зловживання владними ресурсами з боку правлячих партій і кандидатів, а також сильно деформує волевиявлення громадян – депутатом від округу може стати кандидат, який набрав усього 20% голосів виборців.

В українському громадському та науковому середовищах уже розробили кілька законопроектів, які дозволяють запровадити повністю пропорційну модель із регіональними “відкритими” списками. Згідно з цієї системою, громадяни зможуть обирати не лише партію, а й кандидатів з її складу, а регіональні партійні списки спонукатимуть кандидатів приділяти більше уваги безпосереднім контактам із виборцями. Водночас великі виборчі округи можуть стати ефективним запобіжником проти підкупу виборців, адже результативний підкуп у таких умовах потребуватиме колосальних сум коштів, а ціна першого місця в перегонах суттєво впаде. Таким чином виборцям буде набагато легше робити усвідомлений вибір, і вони матимуть менше підстав розчаровуватись у своїх обранцях згодом.

Попри те, що утворена за результатами парламентських виборів 2014 р. коаліція офіційно пообіцяла запровадити пропорційну систему з відкритими списками до кінця 2015 р., жодного руху в цьому напрямі так і не відбулось. Представники громадянського суспільства продовжують бити на сполох щодо необхідності виборчої реформи, однак депутати і далі ігнорують цю проблему. Причина проста: чинна змішана модель влаштовує і переважну більшість парламентських фракцій, і президента. Однак без трьох перелічених кроків – належної імплементації нового закону про фінансування партії, заборони чи обмеження політичної реклами та зміни виборчої моделі – партії та політики продовжуватимуть наступати на ті ж граблі.

Прийшовши до влади на виборах, вони знову стрімко втрачатимуть довіру громадян. Революція гідності продемонструвала, якими можуть бути наслідки втрати суспільної довіри для політичних еліт. Якщо процес комплексних змін у виборчій сфері не буде бодай започатковано, наступна криза довіри може призвести до значно серйозніших потрясінь.

Останні новини з категорії Коментарі

Переговори про призупинення війни: бути чи не бути

Попри дедалі активніші розмови про можливість переговорів про призупинення війни, політичні рішення про мир залишаються недосяжними. Чому? П...
17 січня 2025

Трамп не зможе скасувати санкції проти РФ чи вийти з НАТО без згоди Конгресу – Тарас Жовтенко

Тарас Жовтенко нагадує, що президент США не може одноосібно ухвалювати ключові рішення у зовнішній політиці, такі кроки потребують згоди Кон...
15 січня 2025

Останній Рамштайн Байдена та чому Європа не хоче миротворців на війні в Україні коментар Тараса Жовтенка

Тарас Жовтенко про останню зустріч Рамштайн за каденції Джо Байдена, заяву Зеленського в Німеччині щодо розміщення іноземних миротворців в У...
13 січня 2025

Які уроки з досвіду Ліги Націй може засвоїти ООН? – Олексій Гарань про історичні паралелі

Про проахунки Ліги Націй і як ООН може уникнути тих самих помилок – в інтерв'ю Українському радіо розповів Олексій Гарань
13 січня 2025