Дозвілля молоді України та Росії активно переноситься в Інтернет-мережу
Олена Злобіна
Порівняння пріоритетів у проведенні вільного часу
У сфері дозвілля молоді відбулися неабиякі зміни. Змінилася сама система пріоритетів, деякі види занять помітно втратили значущість, інші набули неабиякого поширення. Розглянемо ці зміни детальніше[1].
Види занять | Україна | Росія | ||
2003 | 2009 | 2003 | 2009 | |
Дивлюся телевізор | 75,7 | 76,2 | 77,9 | 76,7 |
Зустрічаюсь з друзями поза домом | 53,8 | 51,4 | 57,2 | 59,4 |
Ходжу в гості або сам(а) приймаю гостей | 46,2 | 38,6 | 51,1 | 47,5 |
Слухаю радіо | 41,2 | 19,2 | 34,3 | 22,5 |
Читаю газети | 40,9 | 29,4 | 35,8 | 24,4 |
Читаю книжки (художню літературу) | 38,9 | 26,6 | 39,3 | 27,1 |
Працюю в саду, на городі, на садовій ділянці | 35,5 | 16,6 | 25,1 | 10,7 |
Читаю журнали | 34,9 | 25,2 | 27,2 | 28,4 |
Слухаю платівки, магнітофонні записи | 33,0 | 20,4 | 31,2 | 21,8 |
Буваю в клубах, барах, на дискотеках | 31,2 | 20,2 | 27,6 | 24,2 |
Займаюсь ремонтом, благоустроєм будинку, щось майструю | 26,4 | 17,6 | 24,2 | 17,6 |
В’яжу, шию, займаюсь рукотворами | 15,2 | 9,8 | 16,2 | 10,1 |
Займаюсь спортом (шейпінгом, аеробікою, в тренажерному залі, бігаю вранці тощо) | 14,6 | 11,6 | 17,3 | 21,2 |
Займаюсь підвищенням своєї кваліфікації (самостійно або відвідую курси, отримую другу освіту тощо) | 10,8 | 9,2 | 12,4 | 13,4 |
Ходжу в кіно | 10,2 | 12,0 | 11,7 | 27,1 |
Ходжу в театр, на концерт | 9,4 | 4,0 | 11,5 | 8,8 |
Ходжу дивитись спортивні змагання | 9,3 | 5,0 | 10,5 | 11,3 |
Граю в комп’ютерні ігри | 6,4 | 15,0 | 11,8 | 25,0 |
Ходжу в походи, займаюсь туризмом | 5,0 | 6,4 | 7,2 | 6,3 |
Займаюсь аматорською фотографією, відео зйомкою | 4,6 | 3,4 | 3,2 | 4,8 |
Проводжу час в Інтернеті | 1,9 | 27,4 | 6 | 40,8 |
Займаюсь політичною діяльністю | 1 | 1 | 1 |
Як і раніше, на першому місці – перегляд телепрограм. Частка прихильників цього виду дозвілля залишилася практично незмінною і в Україні, і в Росії. Проте контакти з іншими засобами масової інформації зазнали відчутних змін. Різко ( в Україні вдвічі, в Росії у півтора рази) знизилось число молоді, яка слухає радіо. Якщо раніше молоді українці віддавали радіо помітну перевагу порівняно з молодими росіянами, наразі відмінності практично зникли. Те саме стосується преси. Кількість тих, хто читає газети, і в Україні і в Росії, зменшилася на 10%. Водночас серед російської молоді читання журналів практично не змінилося, а серед молоді в Україні кількість читачів журналів зменшилася майже на 10%.
Дещо змінилися пріоритети і у видах відпочинку, пов’язаних із спілкуванням. Молодь як і раніше зустрічається з друзями поза домівкою, а от такий вид спілкування, як приймання гостей та відвідування друзів та знайомих, дещо втратив популярність, особливо серед української молоді. Хоча українці і раніш займалися цим менше, ніж росіяни, зараз ці відмінності набули більш виразного характеру. Серед росіян ходять в гості або приймають гостей 47,5% опитаних, а серед українців цим займаються лише 38,7%. Щодо іншого виду проведення вільного часу, який також спрямований на задоволення комунікативних потреб, а саме, відвідування клубів, барів, дискотек, які є на сьогодні осередками спілкування, знову таки серед української молоді зафіксовано значне згортання цієї дозвіллєвої практики (з 31,2% до 20,2%). В росіян зменшення також присутнє, але не так характерно.
Поміж видів пасивного відпочинку відзначимо читання художньої літератури. Відбулося значне синхронне падіння в уподобанні цього виду дозвілля і в Україні, і в Росії. Якщо раніше читали книжки близько 40% молоді, то тепер лише 25%. Така сама тенденція спостерігається й щодо прослуховування музичних записів, платівок. У структурі дозвілля цей вид проведення вільного часу відходить на задній план і охоплює лише 20% і росіян, і українців.
Деякі зміни спостерігаються щодо відвідування кіно. Якщо раніше тут не було відмінностей між росіянами та українцями, наразі в Україні ця практика практично не зазнала змін, а в Росії набула значної популярності. Кількість тих, хто ходить у кіно, збільшилася серед російської молоді від 11,7% до 27,1%. Натомість щодо відвідування театрів, концертів все залишилося без змін.
Розходження у способах проведення вільного часу зафіксовано і щодо занять спортом. Серед росіян ця дозвіллєва практика набуває дедалі більшої популярності (від 17,3 до 21,2%), серед українців відсувається ще далі на узбіччя інтересів (від 14,6% до 11,6%). До речі, серед українців зменшилася і частка тих, хто ходить подивитись на спортивні змагання (від 9,3% до 5%). Такі практики дозвілля, як заняття туризмом, аматорство, не зазнали суттєвих змін.
Досить популярний раніше “відпочинок” в саду чи на городі став не таким модним серед українців. Якщо раніше так відпочивало 35,5% молоді, то тепер лише 16,6%. Поміж росіян цьому і раніше віддавали свій вільний час лише 25,1%. Тепер їхня кількість зменшилася до 10,7%. Подібна тенденція спостерігається і щодо занять ремонтом, благоустроєм будинку тощо. Якщо раніше поміж українців цим займалися 26,4%, а поміж росіян 24,2%, то тепер в обох країнах цей вид дозвілля назвали лише 17,6%. Отже, вільний час поступово для переважної більшості молоді стає насправді “вільним” і не сприймається як такий, що може використовуватися на хай і допоміжну, але працю. Навіть шити і в’язати у вільний час стало помітно менше українців (з 15,2% до 9,8%) та росіян (з 16,2% до 10,1%). Єдиний виняток у цьому сенсі становлять заняття, пов’язані з підвищенням своєї кваліфікації. Як і раніше цьому присвячують вільний час 10–12% українців і росіян.
На тлі загального падіння дозвільних уподобань радикальне підвищення спостерігається у залученні молоді до Інтернет-мережі. Загалом на сьогодні користуються Інтернетом 60,5% росіян і 51,5% українців. Якщо у 2003 році в Інтернеті проводили свій час лише 6% росіян та 4,6% українців, то тепер це чи не найпопулярніший спосіб проведення вільного часу. В Інтернеті проводять час 40,8% росіян та 27,4% українців, грають у комп’ютерні ігри вже не 5–10%, а 15–25% молоді.
Якщо проаналізувати те, з якою метою використовують молоді люди Інтернет, стає очевидним, що падіння традиційних дозвіллєвих практик не випадкове. Вони активно заміщаються новими способами задоволення відповідних потреб. Зокрема слухають музику в Інтернеті 60% росіян та 47,9% українців, дивляться фільми, серіали 53,6% росіян та 41,2% українців, дивляться фотографії, образотворчі матеріали відповідно 30% та 15,6%. Читають в мережі газети, журнали 33,4% росіян та 26,5% українців, читають художні тексти відповідно 18,6% та 15,6% молоді в цих країнах, читають цікаві не літературні тексті 15,1% та 7%.
Так само активно змінює Інтернет і практики спілкування. Приймають і відправляють повідомлення електронною поштою 61,8% росіян та 54,9% українців, спілкуюся в соціальних мережах ("Однокласники", "У контакті" та ін.) 56,5% росіян та 43,2% українців, спілкуються в чатах, на форумах, блогах відповідно 41% та 27,6%, знайомляться на сайтах знайомств 16,4% росіян та 7,8% українців.
Нарешті, Інтернет виконує функцію незамінного оперативного джерела інформації. Шукають в ньому інформацію, необхідну для навчання, роботи близько 40% росіян та українців, інформацію для сімейних та побутових справ 42% росіян та 32,7% українців, інформацію в словниках, енциклопедіях заради власного інтересу шукають відповідно 28,7% та 24,1% молоді.
Як бачимо, відбувається активне перенесення дозвіллєвих практик молоді в Інтернет-мережу. В українців ця тенденція трохи слабша, оскільки фактично користуються Інтернетом вони поки що менше. Проте загальні тенденції змін очевидні і відбуваються вони в обох країнах в одному напрямку.
[1] Порівняльна характеристика видів занять у вільний час на існуючих на сьогодні даних може бути здійснена лише для України та Росії.